Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Kilku robotników otrzymało ... 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Oznaczmy:

x - ilość robotników

Każdy z nich otrzymał zapłatę po 120zł.

120x - tyle pieniędzy w sumie otrzymali wszyscy robotnicy

Przyjmijmy, że jest o 4 robotników mniej, czyli jest ich x-4.

Do rozdania mamy nadal tyle samo pieniędzy. Ponieważ jest ich mniej, więc każdy z nich dostałby 3 razy więcej pieniędzy.

Obliczmy ile każdy z nich dostałby:

`120*3=360"zł"`

Przy liczbie robotników "x-4" każdy dostaje po 360zł.

360(x-4)- tyle w sumie pieniędzy otrzymują robotnicy, których jest "x-4"

 

Ponieważ mamy do rozdania tyle samo pieniedzy, więc kwota jaką otrzymało "x" robotników, musi byc równa kwocie jaką otrzymało "x-4" robotników.

Równanie wygląda następująco:

`120x=360(x-4)`

`120x=360x-1440\ \ \ \ \ \ \ |-360x`

`-240x=-1440\ \ \ \ \ \ \ \ |":" (-240)`

`x= 6`

Było 6 robotników.

 

Sprawdzamy czy otrzymany wynik spełnia warunki zadania.

`6*120=720`

Cała kwota do rozdania robonikom to 720zł.

Jeżeli robotników byłoby o 4 mniej, czyli 2, każdy z nich dostałby po 360zł.

`2*360=720`

W obu przypadkach kwota jest taka sama.

Rozwiązanie spełnia warunki zadania.

 

ODP: Robotników było 6.

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $$AB⊥CD$$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $$AB∥CD$$.

    odicnkirownolegle
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie