Chemia w zadaniach i przykładach (Zbiór zadań, Nowa Era)

Z roztworu chlorku sodu... 4.17 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

Dane

`V=400cm^3 = 0,4dm^3`

`m_w = 150g`

`Cm = 2(mol)/(dm^3)`

Szukane

`Cm1 = ?`

Rozwiązanie

Na początku wyznaczamy liczbę moli substancji rozpuszczonej w początkowym roztworze (ponieważ pomimo odparowania części wody w dalszej części doświadczenia masa substancji nie ulega zmianie):

`Cm=n/V\ ->\ n=Cm*V `

`n=2(mol)/(dm^3)*0,4dm^3=0,8mol `

W roztworze jest więc rozpuszczone 0,8 mol substancji. Wiemy, że z roztworu odparowano 150g wody. Przyjmując gęstość wody równą 1 g/cm3 możemy stwierdzić, że odparowano 150 cm3 wody. Obliczmy zatem objętość nowego roztworu:

`V=400cm^3*150cm^3=250cm^3=0,25dm^3 `

Znając liczbę moli substancji rozpuszczonej, a także objętość roztworu, możemy wyznaczyć stężenie molowe nowego roztworu:

`Cm=n/V `

`Cm=(0,8mol)/(0,25dm^3)=3,2(mol)/(dm^3) `

 

Odpowiedź: Stężenie molowe roztworu po odparowaniu wody wynosi 3,2 mol/dm3

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Teresa Kulawik, Maria Litwin, Styka-Wlazło Szarota
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Jakub

5210

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Udostępnij zadanie