Matematyka

Rok temu Wojtek i Asia mieli razem 13 lat 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

 

  `rok\ tem u`   `teraz`  `za\ rok`  
`wiek\ Asi`  `a-1`  `a`  `a+1` 
`wiek\ Jacka`  `j-1`  `j`  `j+1` 
`wiek\ Wojtka`  `w-1`  `w` 

`w+1` 

 

Rok temu Wojtek i Asia mieli razem 13 lat: 

`(w-1)+(a-1)=13` 

`w-1+a-1=13` 

`w+a-2=13\ \ \ |+2`  

`w+a=15` 

Oznacza to, że teraz Wojtek i Asia mają razem 15 lat.

Możemy odjąć w, wtedy mamy: 

`a=15-w` 

 

Za rok Wojtek i Jacek będą mieli w sumie 16 lat: 

`(w+1)+(j+1)=16` 

`w+1+j+1=16` 

`w+j+2=16\ \ \ |-2` 

`w+j=14` 

Oznacza to, że teraz Wojtek i Jacek mają razem 14 lat. 

Możemy odjąć w, wtedy mamy: 

`j=14-w` 

 

Asia ma 15-w lat, a Jacek ma 14-w lat, czyli Asia jest starsza (bo 15-w>14-w)

`(15-w)-(14-w)=` `15-w-14+w=1` 

 

 

 

 

Odpowiedź:Asia jest starsza od Jacka o rok.
DYSKUSJA
user profile image
Jolanda.K

0

2017-05-14
macie tu błąd w: w+a-2=13 /:2 powinno być w+a-2=13 /+2
user profile image
Agnieszka

12478

2017-05-16
@Jolanda.K Cześć, dzięki za zgłoszenie , zadanie zostało zaktualizowane. Pozdrawiamy!
Informacje
Policzmy to razem 1
Autorzy: Janowicz Jerzy
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Udostępnij zadanie