Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. znane jako RODO.

Dlatego aby dalej móc dostarczać Ci materiały odpowiednie do Twojego etapu edukacji, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści do Twojego zachowania. Dzięki temu możemy zapamiętywać jakie materiały są Ci potrzebne. Dbamy o Twoją prywatność, więc nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę na ich zbieranie możesz wycofać na podstronie polityka prywatności.

Klikając "Przejdź do Odrabiamy", zgadzasz się na wskazane powyżej działania. W przeciwnym wypadku, nie jesteśmy w stanie zrealizować usługi kompleksowo i prosimy o opuszczenie strony.

Polityka prywatności

Drogi Użytkowniku w każdej chwili masz prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody przed jej wycofaniem. Po cofnięciu zgody wszystkie twoje dane zostaną usunięte z serwisu. Udzielenie zgody możesz modyfikować w zakładce 'Informacja o danych osobowych'

Historia

Historia III (Podręcznik, Nowa Era / PWN)

Porównaj powstanie listopadowe i styczniowe 5.0 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Porównaj powstanie listopadowe i styczniowe

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
4
 Zadanie
5
 Zadanie
6
 Zadanie

Porównanie powstania listopadowego i styczniowego pod względem: organizacji władz, metod walki, zasięgu terytorialnego

  • Oba powstania skierowane były przeciwko Rosji.
  • Głównym celem powstańców była walka o niepodległe państwo polskie.
  • Czynnikiem zachęcającym do wybuchu obu powstań była sytuacja wewnętrzna Rosji - przed wybuchem powstania listopadowego poniosła ona klęskę w wojnie z Turcją, natomiast przed powstaniem styczniowym - klęskę w wojnie krymskiej.
  • Oba powstania (listopadowe i styczniowe) - stanowiły efekt bezwzględnej polityki Rosji wobec Polaków - łamanie przez cara konstytucji Królestwa Polskiego, wprowadzenie cenzury, tajnej policji, likwidacja legalnej opozycji w sejmie, żelazna dyscyplina w wojsku wprowadzona przez wielkiego księcia Konstantego (liczne samobójstwa), represje wobec Polaków, ogłoszenie tzw. "branki".
  • Oba zrywy niepodległościowe poprzedzone były działalnością konspiracyjną. Przed wybuchem powstania listopadowego działały tajne związki - filomatów, filaretów, Wolnomularstwo Narodowe, Towarzystwo Patriotyczne. Przed wybuchem powstania styczniowego największą rolę odegrały ugrupowania "białych" oraz "czerwonych".
  • Powstanie listopadowe przerodziło się w otwartą wojnę z Rosją. Władza działała legalnie, na czele powstania stanęły sejm i rząd. W 1830 r. Polacy byli w lepszej sytuacji niż w 1863 r., gdyż posiadali regularną, przeszkoloną i uzbrojoną armię.
  • Powstanie styczniowe miało charakter wojny partyzanckiej. Do walki z armią rosyjską w Królestwie Polski, która liczyła 100 tys. żołnierzy - w pierwszym dniu powstania styczniowego stanęło jedynie około 6 tys. Polaków. W większości byli oni słabo uzbrojeni i niezorganizowani. Do walki używali myśliwskich sztucerów, karabinów i pistoletów przemycanych z Zachodu, a nawet kos. Funkcjonowały konspiracyjne instytucje państwowe organizujące walkę z zaborcą.
  • Powstanie listopadowe objęło swoim zasięgiem Królestwo Polskie oraz ziemie włączone do Rosji (Litwę, Białoruś, Wołyń, Podole i Ukrainę). 
  • Powstanie styczniowe objęło swoim zasięgiem Królestwo Polskie, Litwę, Białoruś i Ukrainę. 
  • Oba powstania przyniosły ogromne straty - śmierć tysięcy powstańców, zsyłki na Syberię, konfiskata mienia, zaostrzenie polityki rusyfikacji, nałożenie na Królestwo Polskie kontrybucji, złamanie polskiego ruchu niepodległościowego. 

Które z powstań, Twoim zdaniem, miało większe szanse na zwycięstwo?

Moim zdaniem większe szanse na zwycięstwo miało powstanie listopadowe (1830 - 1831). 

DYSKUSJA
user avatar
Mariusz

10 czerwca 2018
dzięki :):)
Informacje
Autorzy: Jacek Chachaj, Janusz Drob
Wydawnictwo: Nowa Era / PWN
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

48987

Nauczyciel

Wiedza
Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $$AB⊥CD$$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $$AB∥CD$$.

    odicnkirownolegle
 
Dzielenie pisemne
  1. Zapisujemy dzielną, nad nią kreskę, a obok, po znaku dzielenia, dzielnik. W naszym przykładzie podzielimy liczbę 1834 przez 14, inaczej mówiąc zbadamy ile razy liczba 14 „mieści się” w liczbie 1834.

    dzielenie1
     
  2. Dzielimy pierwszą cyfrę dzielnej przez dzielnik. Jeśli liczba ta jest mniejsza od dzielnika, to bierzemy pierwsze dwie lub więcej cyfr dzielnej i dzielimy przez dzielnik. Inaczej mówiąc, w dzielnej wyznaczamy taką liczbę, którą można podzielić przez dzielnik. Wynik dzielenia zapisujemy nad kreską, a resztę z dzielenia zapisujemy pod spodem (pod dzielną).

    W naszym przykładzie w dzielnej bierzemy liczbę 18 i dzielimy ją przez 14, czyli sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 18. Liczba 14 zmieści się w 18 jeden raz, jedynkę piszemy nad kreską (nad ostatnią cyfrą liczby 18, czyli nad 8). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 i wynik 14 wpisujemy pod liczbą 18, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 18-14=4 i wynik 4 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać następująco: 18÷14=1 reszty 4.

    dzielenie2
     
  3. Do wyniku odejmowania opisanego w punkcie 2, czyli do otrzymanej reszty z dzielenia dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik. Tak jak poprzednio wynik zapisujemy nad kreską, a pod spodem resztę z tego dzielenia.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: do 4 dopisujemy cyfrę 3 (czyli kolejną cyfrę, która znajduje się za liczbą 18) i otrzymujemy liczbę 43, którą dzielimy przez dzielnik 14. Inaczej mówiąc sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 43. Liczba 14 zmieści się w 43 trzy razy, czyli 3 piszemy nad kreską (za 1), a następnie wykonujemy mnożenie 3•14=42i wynik 42 zapisujemy pod liczbą 43, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 43-42=1 i wynik 1 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać: 43÷14=3 reszty 1.

    dzielenie2
     
  4. Analogicznie jak poprzednio do otrzymanej reszty dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik.
    W naszym przykładzie:
    do 1 dopisujemy ostatnią cyfrę dzielnej, czyli 4. Otrzymujemy liczbę 14, którą dzielimy przez dzielnik 14, w wyniku otrzymujemy 1 i wpisujemy ją nad kreską (po3). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 w wynik 14 zapisujemy pod 14, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 14-14=0.
    Opisane postępowanie możemy zapisać 14÷14=1, czyli otrzymaliśmy dzielenie bez reszty, co kończy nasze dzielenie.

    dzielenie3
     
  5. Wynik dzielenia liczby 1834 przez 14 znajduje się nad kreską, czyli otrzymujemy ostatecznie iloraz 1834÷14=131.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom