Matematyka

Matematyka wokół nas 2 (Zbiór zadań, WSiP)

Serwetę w kształcie sześciokąta foremnego położono 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Serwetę w kształcie sześciokąta foremnego położono

9
 Zadanie

10
 Zadanie
11
 Zadanie
12
 Zadanie

Jeśli średnica stołu wynosi 2 m, to jego promień ma długość:

` 2m:2=1 m`

Aby obliczyć, jaka powierzchnia stołu nie została zakryta, należy od pola powierzchni stołu odjąć pole powierzchni sześciokąta foremnego. 

Pk - pole koła (stołu)

Psz - pole sześciokąta

`P_k=pi*(1m)^2=pim^2~~3,14m^2`

Sześciokąt foremny składa się z 6 trójkątów równobocznych o boku 1 m. Pole trójkąta równobocznego o boku a wyraża się wzorem:

`(a^2sqrt3)/4`

`P_sz=6*(((1m)^2sqrt3)/4)=(6sqrt3)/4 m^2=3/2sqrt3m^2~~3/2*1,7m^2=3/2*17/10m^2=51/20m^2=255/100m^2=2,55m^2`

Jaka część stołu nie została przykryta?

`3,14 m^2-2,55m^2=0,59m^2~~0,6m^2`

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka wokół nas 2
Autorzy: Drążek Anna, Duvnjak Ewa, Kokiernak-Jurkiewicz Ewa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

10247

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie