Porównaj rozwój gospodarczy w trzech - Zadanie 11: Śladami przeszłości 3 - strona 242
Historia
Wybierz książkę
Porównaj rozwój gospodarczy w trzech 4.55 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Rozwój gospodarczy w trzech zaborach:

Zabór rosyjski 

  • Intensywy rozwój przemysłu miał miejsce w II poł. XIX wieku na terenie Królestwa Polskiego. Sprzyjało temu zniesienie przez władze rosyjskie barier celnych oraz instnienie rozwiniętych ośrodków przemysłowych - warszawskiego, łódzkiego i zagłębiowskiego. 
  • Najlepsze warunki rozwoju uzyskał w tym okresie bawełniany przemysł włókienniczy (Łódź).
  • W okręgu warszawskim obok zakładów metalurgicznych (Warszawa) i włókienniczych (Żyrardów) pojawiły się również zakłady przemysłu galanteryjnego (obuwniczego).
  • Okręg zagłębiowski był zdominowany przez przemysł hutniczy oraz górnictwo węgla kamiennego.
  • W latach 1878-1879 powstał sosnowiecko - częstochowski okręg przemysłowy, który szybko stał się głównym producentem wyrobów hutniczych. 
  • Poza tymi okręgami istniały mniejsze ośrodki przemysłu włókienniczego, drzewnego i spożywczego.

Zabór pruski

  • W drugiej poł. XIX wieku na terenie Górnego Śląska rozwijał się głównie przemysł ciężki.
  • Śląski przemysł ciężki zatrudniał ponad 40% czynnej zawodowo ludności tego terenu. Robotnicy pracowali głównie w górnictwie węgla kamiennego, hutnictwie żelaza, cynku i ołowiu. 
  • Powstały wówczas nowe miasta przemysłowe: Katowice, Zabrze oraz Siemianowice.
  • W zaborze pruskim rozwinął się także przemysł maszynowy nastawiony na produkcję maszyn rolniczych - zakłady Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. 
  • Nastąpił gwałtowny rozwój gospodarki rolnej. Charakteryzowały ją: komasacja gruntów, płodozmian, wzrost uprawy roślin przemysłowych (głównie burak cukrowy), wprowadzenie wydajniejszych odmian zbóż i roślin okopowych oraz zwiększenie hodowli. Dzięki temu, produkcja zbóż i ziemniaków w Wielkopolsce i na Pomorzu osiągnęła najwyższy poziom spośród ziem polskich pod zaborami. 

Zabór austriacki

  • Galicja stała się najbardziej zacofanym regionem dawnej Rzeczypospolitej. Nadal dominowało tam rolnictwo, lecz przeludnienie wsi i zbyt rozdrobnione gospodarstwa nie mogły stanowić źródła dochodu dla wszystkich mieszkańców.
  • W Galicji przeważał przemysł rolno - spożywczy, głównie gorzelnictwo, cukrownictwo i młynarstwo. 
  • Pod koniec XIX wieku znaczenia nabrało wydobycie ropy naftowej (Krosno) i jej przerób w rafineriach (Jasło). 
  • Na Śląsku Cieszyńskim produkowano koks, a w Krakowie rozwinęła się produkcja maszyn i narzędzi rolniczych. 
  • Z powodu panującej biedy o tych terenach - oficjalnie nazwanych Królestwem Galicji i Lodomerii - z ironią mówiono "Golicja i Głodomeria".
DYSKUSJA
opinia do zadania undefined
Aga

1 marca 2018
Dzięki za pomoc :)
klasa:
4 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Stanisław Roszak, Anna Łaszkiewicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326729232
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

75114

Nauczyciel

Wiedza
Dzielenie pisemne
  1. Zapisujemy dzielną, nad nią kreskę, a obok, po znaku dzielenia, dzielnik. W naszym przykładzie podzielimy liczbę 1834 przez 14, inaczej mówiąc zbadamy ile razy liczba 14 „mieści się” w liczbie 1834.

    dzielenie1
     
  2. Dzielimy pierwszą cyfrę dzielnej przez dzielnik. Jeśli liczba ta jest mniejsza od dzielnika, to bierzemy pierwsze dwie lub więcej cyfr dzielnej i dzielimy przez dzielnik. Inaczej mówiąc, w dzielnej wyznaczamy taką liczbę, którą można podzielić przez dzielnik. Wynik dzielenia zapisujemy nad kreską, a resztę z dzielenia zapisujemy pod spodem (pod dzielną).

    W naszym przykładzie w dzielnej bierzemy liczbę 18 i dzielimy ją przez 14, czyli sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 18. Liczba 14 zmieści się w 18 jeden raz, jedynkę piszemy nad kreską (nad ostatnią cyfrą liczby 18, czyli nad 8). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 i wynik 14 wpisujemy pod liczbą 18, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 18-14=4 i wynik 4 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać następująco: 18÷14=1 reszty 4.

    dzielenie2
     
  3. Do wyniku odejmowania opisanego w punkcie 2, czyli do otrzymanej reszty z dzielenia dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik. Tak jak poprzednio wynik zapisujemy nad kreską, a pod spodem resztę z tego dzielenia.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: do 4 dopisujemy cyfrę 3 (czyli kolejną cyfrę, która znajduje się za liczbą 18) i otrzymujemy liczbę 43, którą dzielimy przez dzielnik 14. Inaczej mówiąc sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 43. Liczba 14 zmieści się w 43 trzy razy, czyli 3 piszemy nad kreską (za 1), a następnie wykonujemy mnożenie 3•14=42i wynik 42 zapisujemy pod liczbą 43, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 43-42=1 i wynik 1 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać: 43÷14=3 reszty 1.

    dzielenie2
     
  4. Analogicznie jak poprzednio do otrzymanej reszty dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik.
    W naszym przykładzie:
    do 1 dopisujemy ostatnią cyfrę dzielnej, czyli 4. Otrzymujemy liczbę 14, którą dzielimy przez dzielnik 14, w wyniku otrzymujemy 1 i wpisujemy ją nad kreską (po3). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 w wynik 14 zapisujemy pod 14, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 14-14=0.
    Opisane postępowanie możemy zapisać 14÷14=1, czyli otrzymaliśmy dzielenie bez reszty, co kończy nasze dzielenie.

    dzielenie3
     
  5. Wynik dzielenia liczby 1834 przez 14 znajduje się nad kreską, czyli otrzymujemy ostatecznie iloraz 1834÷14=131.

Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $3/{10}= 0,3$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • ${64}/{100}= 0,64$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • ${482}/{1000} = 0,482$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • ${45}/{10}= 4,5$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • ${2374}/{100}= 23,74$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$
$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$
${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $1/3$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY3568ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA5813WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE877KOMENTARZY
komentarze
... i8877razy podziękowaliście
Autorom