Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. znane jako RODO.

Dlatego aby dalej móc dostarczać Ci materiały odpowiednie do Twojego etapu edukacji, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści do Twojego zachowania. Dzięki temu możemy zapamiętywać jakie materiały są Ci potrzebne. Dbamy o Twoją prywatność, więc nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę na ich zbieranie możesz wycofać na podstronie polityka prywatności.

Klikając "Przejdź do Odrabiamy", zgadzasz się na wskazane powyżej działania. W przeciwnym wypadku, nie jesteśmy w stanie zrealizować usługi kompleksowo i prosimy o opuszczenie strony.

Polityka prywatności

Drogi Użytkowniku w każdej chwili masz prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody przed jej wycofaniem. Po cofnięciu zgody wszystkie twoje dane zostaną usunięte z serwisu. Udzielenie zgody możesz modyfikować w zakładce 'Informacja o danych osobowych'

Z fizyką w przyszłość. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony. Część 2 (Zbiór zadań, WSiP)

Do kalorymetru zawierającego mieszaninę wody z lodem wlano... 4.86 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Fizyka

Wypiszmy dane podane w zadaniu:

`m_w = 200\ g = 0,2\ kg` 

`T_w = 100^@ C = 373\ K` 

Z tablic odczytujemy, że:

`c_w = 4190\ J/(kg*K)` 

`c_t = 3,34*10^5\ J/(kg)` 

`c_p = 2,26*10^6\ J/(kg)` 

 

`a)` 

Szukamy początkowej masy lodu, jeśli na końcu otrzymano wodę o temperaturze:

`T = 0^@ C = 273\ K` 

Ciepło oddane przez wodę do roztopienia lodu będzie wynosiło:

`Q_"oddane" = m_w c_w Delta T \ \ \ =>\ \ \ Q_"oddane" = m_w c_w (T_w - T)` 

Ciepło pobrane przez lód, aby się roztopić będzie ciepłem potrzebnym do zmiany stanu skupienia lodu:

`Q_"pobrane" = m_L*c_t` 

Ciepło oddane przez wodę będzie równe ciepłu pobranemu przez lód. Możemy zatem wyznaczyć masę roztopionego lodu:

`Q_"pobrane" = Q_"oddane"` 

`m_L*c_t = m_w c_w (T_w - T) \ \ \ \ \ |:c_t ` 

`m_L = (m_w c_w (T_w - T))/c_t`   

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`m_L = (0,2\ kg * 4190\ J/(kg*K)*(373\ K - 273\ K))/(3,34*10^5\ J/(kg)) = (838\ J/(kg*K)*kg * 100\ K)/(334 000\ J/(kg)) = (83 800\ J/(kg) * kg)/( 334 000\ J/(kg) ) = ` 

`\ \ = 0,25089\ kg~~0,25\ kg = 250\ g`   

 

`b)` 

Gdyby do kalorymetru zamiast wody wpuszczono parę wodną, to wówczas ciepło oddane przez parę wodną byłoby sumą ciepła potrzebnego do zmiany stanu skupienia pary wodnej w wodę oraz ciepła wynikającego ze zmiany temperatury otrzymanej z pary wodnej wody:

`Q_1= c_p*m_w` 

`Q_2 = m_w c_w DeltaT \ \ \ =>\ \ \Q_2 = m_w c_w (T_w - T)` 

Wówczas otrzymujemy, że ciepło oddane wynosi:

`Q_"oddane" = Q_1 + Q_2` 

`Q_"oddane" = c_p*m_w + m_w c_w (T_w - T)` 

Wówczas otrzmyjemy, że:

`Q_"pobrane" = Q_"oddane"` 

`c_t*m_L = c_p*m_w + m_w c_w (T_w - T)\ \ \ \ \ |:c_t`  

`m_L = (c_p*m_w + m_w c_w (T_w - T))/(c_t)`  

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`m_L = (2,26*10^6\ J/(kg) * 0,2\ kg + 0,2\ kg * 4190\ J/(kg*K)*(373\ K - 273\ K))/(3,34*10^5\ J/(kg) ) = (2 260 000\ J/(kg) * 0,2\ kg + 838\ J/(kg*K)*kg *100\ K )/(334 000\ J/(kg)) = `    

`\ \ = (452 000\ J/(kg) *kg + 83800\ J/(kg)*kg)/(334 000\ J/(kg)) = (535 800\ J/(kg)*kg )/(334 000\ J/(kg) ) = 1,604192\ kg\ ~~\ 1,6\ kg ` 

DYSKUSJA
user avatar
jan6832

9 kwietnia 2018
Merci beaucoup
user avatar
Kasia

23 marca 2018
Dzięki za pomoc :)
user avatar
Renia

16 marca 2018
dzieki :):)
user avatar
Angelika

4 października 2017
Dzieki za pomoc!
user avatar
Wiktoria

28 września 2017
Dziękuję!!!!
Informacje
Autorzy: Agnieszka Bożek, Katarzyna Nessing, Jadwiga Salach
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Kwadrat

Kwadrat to prostokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości.

Przekątne kwadratu są prostopadłe, mają równą długość i wspólny środek. Przekątne tworzą z bokami kwadratu kąt 45°.

Długość jednego boku jest wymiarem kwadratu.

kwadrat
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom