Chemia w zadaniach i przykładach (Zbiór zadań, Nowa Era)

W 400 g wody rozpuszczono 50 g CaCl2 * 6 H2O. 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

Dane

`m_w = 400g`

`m_(hydratu) = 50g`

Szukane

`C_p =?`

Rozwiązanie

Masa cząsteczkowa hydratu wynosi : 

`m_(CaCl_2*6H_2O) = 40u + 2*35,5u + 6*(2*1u+16u) = 219u`

Masa cząsteczkowa `CaCl_2` wynosi : 

`m_(CaCl_2) =40u + 2*35,5u =111u`

Ilość gramów CaCl2 znajdująca się w 50g hydratu oblicza się z proporcji :  

`219 u CaCl_2*6H_2O\ \ -\ \ 111uCaCl_2 `

`50g CaCl_2*6H_2O\ \ \ -\ \ \ xg CaCl_2 `

Czyli : 

`219/50 = 111/x`

`x = (111*50)/(219)`

`x = 25,34g `

`m_r = m_w + m_(hydratu)`

`m_r = 400g + 50g = 450g`

Obliczamy stężenie procentowe korzystając z wzoru:

`Cp=m_s/m_r*100% `

`Cp=(25,34g)/(450g)*100% `

`Cp=5,63% `

 

Odpowiedź: Stężenie procentowe roztworu będzie wynosiło 5,63% 

DYSKUSJA
Informacje
Chemia w zadaniach i przykładach
Autorzy: Teresa Kulawik, Maria Litwin, Styka-Wlazło Szarota
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Jakub

3970

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Zobacz także
Udostępnij zadanie