Matematyka

Matematyka na czasie! 1 (Zbiór zadań, Nowa Era)

Kwadrat o polu ... 4.71 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Pole całego kwadratu wynosi 225 cm2

Obliczamy ile wynosi długość boku (a) tego kwadratu. 
`225=a^2`  
`a=sqrt{225}` 
`a=15` 

Długość boku całego kwadratu wynosi 15 cm. 


Kwadrat K1 ma pole równe 6,25 cm2

Obliczamy ile wynosi długość boku (b) tego kwadratu. 
`6,25=b^2` 
`b=sqrt{6,25}` 
`b=2,5` 

Długość boku kwadratu K1 wynosi 2,5 cm.

Bok kwadratu K1 i bok kwadratu K2 tworzą bok dużego kwadratu (górny poziomy bok).  

Możemy więc obliczyć długość boku (c) kwadratu K2.
`b+c=a` 
`2,5 \ "cm"+c=15 \ "cm" \ \ \ \ \ \ \ \ \|-2,5 \ "cm"`  
`c=12,5 \ "cm"` 

Bok kwadratu K2 ma długość 12,5 cm. 


Na rysunku oznaczono długości kolejnych boków figury F. 

Obwód figury F to:
`Obw_F=2,5 \ "cm"+10\ "cm"+12,5\ "cm"+2,5\ "cm"+15\ "cm"+12,5\ "cm"=55 \ "cm"` 


Odpowiedź:
Obwód figury F wynosi 55 cm.  

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka na czasie! 1
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Ułamki właściwe i niewłaściwe
  1. Ułamek właściwy – ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika. Ułamek właściwy ma zawsze wartość mniejszą od 1.
    Przykłady: $$3/8$$, $${23}/{36}$$, $$1/4$$, $$0/5$$.
     

  2. Ułamek niewłaściwy – ułamek, którego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika. Ułamek niewłaściwy ma zawsze wartość większą od 1.
    Przykłady: $${15}/7$$, $$3/1$$, $${129}/5$$, $${10}/5$$.
     

Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie