Matematyka

Matematyka z plusem 2 (Podręcznik, GWO)

Usuń niewymierność z mianownika. 4.53 gwiazdek na podstawie 47 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

`a) \ 3/sqrt{5}=3/sqrt{5}*sqrt{5}/sqrt{5}=(3sqrt{5})/5`


`b) \ (-2)/sqrt{7}=(-2)/sqrt{7}*sqrt{7}/sqrt{7}=(-2sqrt{7})/7`   


`c) \ 2/sqrt{3}=2/sqrt{3}*sqrt{3}/sqrt{3}=(2sqrt{3})/3` 


`d) \ (-2)/(3sqrt{6})=(-2)/(3sqrt{6})*sqrt{6}/sqrt{6}=(-strike2^1sqrt{6})/(3*strike6^3)=(-sqrt{6})/9`       


`e) \ (-3)/(5sqrt{2})=(-3)/(5sqrt{2})*sqrt{2}/sqrt{2}=(-3sqrt{2})/(5*2)=(-3sqrt{2})/10`  


`f) \(-2)/(3sqrt{10})=(-2)/(3sqrt{10})*sqrt{10}/sqrt{10}=(-strike2^1sqrt{10})/(3*strike10^5)=(-sqrt{10})/15`    

DYSKUSJA
user profile image
Gość

30-11-2017
dzięki :)
user profile image
Gość

2

19-10-2017
lol fajne
user profile image
Gość

2

02-10-2017
dzięki :):)
Informacje
Matematyka z plusem 2
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Udostępnij zadanie