Klasa
3 szkoły ponadpodstawowej
Przedmiot
J─Özyk francuski
Wybierz ksi─ů┼╝k─Ö
En action! 3, Zeszyt ćwiczeń

W poni┼╝szej tabelce przedstawiono zasady u┼╝ywania przyimk├│w pour par.

pour par

Wyra┼╝anie celu (┼╝eby).

np. Je fais mes ├ętudes pour devenir m├ędecin. - Studiuj─Ö, ┼╝eby zosta─ç lekarzem. 

Wyra┼╝anie sposobu (czym┼Ť).

np. Je t'envoie le colis par la poste. - Wysy┼éam ci paczk─Ö poczt─ů

Wyra┼╝anie przyczyny (za co┼Ť).

np. J'aime ce film pour son histoire. - Lubi─Ö ten film za jego histori─Ö.

Wyra┼╝anie przyczyny (przez co┼Ť).

np. D├ęsol├ę, je vous appelle par erreur. - Przepraszam, dzwoni─Ö do pana przez pomy┼ék─Ö. 

Okolicznik miejsca (do).

np. Je pars en vacances pour la France. - Wyje┼╝d┼╝am na wakacje do Francji.

Okolicznik miejsca (przez co┼Ť).

np. Je passe par le parc avant de rentrer ├á la maison. - Przechodz─Ö przez park przed powrotem do domu. 

Okolicznik czasu (na ile┼Ť czasu).

np. Je vais chez ma grand-m├Ęre pour deux semaines. - Jad─Ö do mojej babci na dwa tygodnie.

Cz─Östotliwo┼Ť─ç (x razy w czym┼Ť).

np. Je fais du judo deux fois par semaine. - Trenuj─Ö judo dwa razy tygodniu.

Dope┼énienie dalsze (dla kogo┼Ť).

np. C'est un cadeau pour ma m├Ęre. - To jest prezent dla mojej mamy.

Wskazanie wykonawcy czynno┼Ťci (dope┼énienie w stronie biernej).

np. Ce voleur a ├ęt├ę arr├¬t├ę par la police. - Ten z┼éodziej zosta┼é zatrzymany przez policj─Ö.


 

Przyk┼éadowe rozwi─ůzanie:

(Poni┼╝ej przedstawione s─ů przyk┼éadowe zako┼äczenia zda┼ä. Ka┼╝dy ucze┼ä mo┼╝e u┼éo┼╝y─ç je w inny spos├│b. Poni┼╝sze rozwi─ůzanie traktuj jako wz├│r, na podstawie kt├│rego stworzysz w┼éasn─ů wypowied┼║ pisemn─ů.)

 

a. sa passion.

Tłumaczenie: Wybrała ten przedmiot z pasji.

Komentarze