Historia

Uzasadnij, dlaczego XVI w. w Polsce 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

XVI wiek w Polsce nosi nazwę "złotego wieku", ponieważ za panowania ostatnich Jagiellonów - Zygmunta I Starego i jego syna Zygmunta II Augusta nasz kraj stał się jednym z największych i najważniejszych państw ówczesnej Europy. Rzeczpospolita stanowiła wówczas nie tylko potęgę polityczną, ale także militarną i ekonomiczną. Dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego Polska prowadziła ożywiony handel z krajami Europy Zachodniej. Eksport zboża, drewna, smoły, chmielu, lnu oraz miodu stał się głównym źródłem dochodów szlachty. Dynamicznie rozwijająca się gospodarka wpłynęła również na wzrost zamożności pozostałych warstw społecznych. W tak korzystnych warunkach  rozwijała się nauka, sztuka oraz architektura. 

Głównym ośrodkiem życia kulturalnego w "złotym wieku" stał się dwór królewski na Wawelu, szczególnie po przybyciu Bony Sforzy d'Aragony - żony Zygmunta Starego. Z Zamku Królewskiego wzory kultury renesansowej przenikały na dwory magnatów. Kraków - z bujnego ośrodka sztuki późnego gotyku przekształcił się w główne miasto sztuki renesansowej. Tu powstawały przepiękne siedziby magnackie (np. dwór biskupów krakowskich) oraz mieszczańskie. Polska kultura renesansowa promieniowała na wiele sąsiednich krajów: Ukrainę, Rosję, Mołdawię, Prusy Książęce oraz Siedmiogród. Warto podkreślić, iż w tamtym czasie język polski stał się językiem dyplomacji na obszarze Europy Środkowo - Wschodniej. 

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Stanisław Roszak
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

71337

Nauczyciel

Wiedza
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” w liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: `9/4=2\1/4` 

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą). 

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom