Historia

Polski humanista 4.84 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

1. Scharakteryzuj działalność Piotra Tomickiego jako mecenasa i opiekuna młodzieży.

Biskup Piotr Tomicki swoją opieką otaczał uczonych, finansował naukę żaków studiujących w Akademii Krakowskiej. Szczególną uwagę poświęcał uboższej młodzieży, której nie stać było edukację - posyłał ich na naukę do szkoły znajdującej się na Zamku Królewskim na Wawelu. Wspólnie ze swoimi bratankami wychowywał także magnackich synów na swym dworze biskupim. Troszczył się o polską młodzież, pragnął, aby zdobyta przez nich wiedza zaowocowała w przyszłości. Chciał, by miłowali mądrość oraz dbali o swoją kulturę i erudycję.

2. Uzasadnij, dlaczego biskupa krakowskiego można nazwać humanistą. 

Biskupa Piotra Tomickiego można uznać za jednego z najwybitniejszych polskich humanistów epoki odrodzenia, ponieważ miłował mądrość, odebrał solidne wykształcenie, był człowiekiem wszechstronnie uzdolnionym. Po ukończeniu studiów w Akademii Krakowskiej poszerzał swą wiedzę na uniwerystetach w Bolonii, Lipsku oraz Wiedniu. Kontakty ze światłymi umysłami Europy, w tym z Erazmem z Rotterdamu, ukształtowały w nim humanistyczne zainteresowania. Do głównych zasług Tomickiego należy jego mecenat nad artystami. Na jego polecenie na Akademii Krakowskiej utworzono Katedrę Prawa Rzymskiego, wprowadzono ponadto nauczanie greki i hebrajskiego. 

DYSKUSJA
komentarz do zadania Polski humanista - Zadanie Praca z tekstem źródłowym: Śladami przeszłości 2 - strona 198
Sara

18 marca 2018
Dzięki za pomoc!
klasa:
Informacje
Autorzy: Stanisław Roszak
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

65290

Nauczyciel

Wiedza
Siatka prostopadłościanu

Po rozcięciu powierzchni prostopadłościanu wzdłuż kilku krawędzi i rozłożeniu go na powierzchnię płaską powstanie jego siatka. Jest to wielokąt złożony z prostokątów, czyli ścian graniastosłupa. Ten sam prostopadłościan może mieć kilka siatek.

Siatka prosopadłościanu
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom