Gaz doskonały, którego ciepło molowe w stałej... - Zadanie Zadanie 8.29: Z fizyką w przyszłość. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony. Część 2 - strona 31
Wybierz przedmiot
Brak innych książek z tego przedmiotu
Gaz doskonały, którego ciepło molowe w stałej... 4.73 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Fizyka

Gaz doskonały, którego ciepło molowe w stałej...

Zadanie 8.29
 Zadanie

Zadanie 8.30
 Zadanie

W zadaniu podane mamy, że:

 

Wiemy, że istanieje zależność:

 

Wykonajmy rysunek pomocniczy:

W zadaniu podane mamy, że:

 

 

 

Z wykresu wynika, że:

   

   

 

 

Z równania Clapeyrona wyznaczymy temperatury w poszczególnych stanach:

 

 

Wówczas otrzymujemy:

 

 

 

   

Korzystamy z I zasady termodynamiki:

 

gdzie ΔU jest energią wewnętrzną, Q jest ciepłem wymienionym przez ciało z otoczeniem, W jest pracą wykonaną nad ciałem przez siłę zewnętrzną. 

I sposób

 

Pierwsza przemiana jest przemianą izobaryczną. Praca wykonana nad ciałem w tej przemianie będzie miała wartość dodatnią, ponieważ następuje sprężanie gazu:

 

Ciepło wymienione przez ciało z otoczeniem można opisać jako:

 

        

 

Ta przemiana jest przemianą izochoryczną. Oznacza to, że praca wynosi zero:

 

Ciepło wymienione przez ciało z otoczeniem można zapisać jako:

  

Całkowita praca wykonana w tym procesie bedzie wynosiła:

 

 

 

Całkowite ciepło wymienione przez ciało z otoczeniem będzie wynosiło:

 

 

  

Wówczas całkowita zmiana energii wewnętrznej w pierwszym sposobie przejścia wynosi:

   

    

 

II sposób

 

Widzimy, że mamy tutaj do czynienia ze zmianą ciśnienia i objetości. Energie wewnętrzną gazu doskonałego możemy przedstawic wzorem:

 

Wówczas otrzymujemy, że:

   

     

Pracę obliczymy z pola pod wykresem:

 

 

 

   

Oznacza to, że ciepło będzie miało postać:

   

 

 

 

   

III sposób

 

Mamy tutaj przemianę izochoryczną. Oznacza to, że praca będzie zerowa:

 

Natomiast ciepło wymienione przez ciało z otoczeniem będzie wynosiło:

 

 

 

Jest to przemiana izobaryczna. Możemy zatem zapisać, że praca wykonana nad ciałem będzie wynosić:

 

Natomiast ciepło opiszemy za pomocą zależności:

 

    

Całkowita praca wykonana nad ciałem będzie wynosiła:

 

 

 

Całkowite ciepło wymienione przez ciało z otoczeniem będzie wynosić:

 

 

 

Z tego wynika, że zmiana energii wewnetrznej w tym przypadku będzie wynosiła:

 

  

    

 

 

Pytamy, w którym ze sposobów gaz oddaje otoczeniu najwięcej ciepła:

  

 

   

Wynika z tego, że najwięcej ciepła gaz oddaje otoczeniu w sposobie I.

 

 

Z wyżej wykonanych obliczeń otrzymaliśmy, że: 

 

 

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

  

 

 

Wykazaliśmy, że pracę można opisać za pomocą zależności:

 

 

 

Podstawiamy dane liczbowe do wzorów:

  

  

  

Wykazaliśmy, że ciepło można opisać za pomocą zależności: 

 

   

 

Podstawiamy dane liczbowe do wzorów:

 

 

 

 

Odpowiedź:
DYSKUSJA
komentarz do zadania undefined
Pytanie do Autora

17 kwietnia 2018

Cześć, mam pytanie co do II sposobu, liczenie pracy W 1-2. Jest napisane, że praca to pole pod wykresem, więc skąd tam obok jeszcze dodane pole kwadratu? Pozdrawiam

opinia do odpowiedzi undefined
Ewelina

6571

17 kwietnia 2018

W załączniku przedstawiona jest ilustracja tego przypadku.

Załączniki:
rys.1
opinia do zadania undefined
Kinga

2 listopada 2017
dzięki
opinia do odpowiedzi undefined
Łysy

2 października 2017
dzieki!!!
komentarz do zadania undefined
Rafał

23 września 2017
dzieki!!!!
klasa:
4 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Agnieszka Bożek, Katarzyna Nessing, Jadwiga Salach
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302148033
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $ 1,57+7,6=?$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $1,57+7,6=8,17 $

Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $0,34÷10= 0,034$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $311,25÷100= 3,1125$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $53÷1000= 0,053$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY2748ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA6039WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE751KOMENTARZY
komentarze
... i7750razy podziękowaliście
Autorom