Fizyka. Zbiór zadań. Klasy 1-3 (Zbiór zadań, WSiP)

W powietrzu ciało waży... 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

`"Dane:"` 

`"F"_"p"=20\ "N"` 

`"F"_"w"=18\ "N"` 

`rho_"n"=0,8\ "g"/"cm"^3=800\ "kg"/"m"^3` 

`"Szukane:"` 

`"V"="?"` 

`rho="?"` 

Siła wypadkowa działająca na ciało składa się z siły ciężkości i siły wyporu:

`"F"_"w"="F"_"p"-"F"_"wyporu"` 

Stąd wyznaczamy siłę wyporu:

`"F"_"wyporu"="F"_"p"-"F"_"w"=20\ "N"-18\ "N"` 

`"F"_"wyporu"=2\ "N"` 

Teraz przekształcając wzór na siłę wyporu możemy obliczyć objętość ciała (jest równa objętości wypartej cieczy):

`"F"_"wyporu"=rho_"n"*"g"*"V"\ \ \ "/: ("rho_"n"*"g")` 

`"F"_"wyporu"/(rho_"n"*"g")=(strike(rho_"n"*"g")*"V")/strike(rho_"n"*"g")` 

`"V"="F"_"wyporu"/(rho_"n"*"g")=(2\ "N")/(800\ "kg"/"m"^3*10\ "m"/"s"^2)`   

`"V"=0,00025\ "m"^3=250\ "cm"^3` 

Masę ciała obliczamy przekształcając wzór na siłę ciężkości:

`"F"_"g"="m"*"g"\ \ \ "/: g"` 

`"F"_"g"/"g"=("m"*strike"g")/strike"g"` 

`"m"="F"_"g"/"g"=(20\ "N")/(10\ "m"/"s"^2_` 

`"m"=2\ "kg"=2000\ "g"` 

Teraz możemy obliczyć gęstość zanurzanego ciała:

`rho="m"/"V"=(2000\ "g")/(250\ "cm"^3)` 

`rho=8\ "g"/"cm"^3` 

Odpowiedź: Ciało ma objętość 250 cm3 i gęstość 8 g/cm3 i jest to najprawdopodobniej żelazo. 

 

DYSKUSJA
Informacje
Fizyka. Zbiór zadań. Klasy 1-3
Autorzy: Romuald Subieta
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ola

5906

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie