Matematyka

Matematyka z plusem 6. Liczby i wyrażenia algebraiczne część II (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

a) Oblicz 10% oraz 1% każdej z podanych liczb b) Korzystając z powyższej tabeli 4.51 gwiazdek na podstawie 41 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

a) Oblicz 10% oraz 1% każdej z podanych liczb b) Korzystając z powyższej tabeli

4
 Zadanie

5
 Zadanie
6
 Zadanie
7
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

`a) ` 

`10%=10/100=1/10` 

`1%=1/100` 

Aby obliczyć 10% liczby wystarczy podzielić ją przez 10 (przesunąć przecinek o 1 miejsce w lewo).

Aby obliczyć 1% liczby wystarczy podzielić ją przez 100 (przesunąć przecinek o 2 miejsca w lewo).

 

`liczba`  `450`  `370`  `220` 

`1200` 

`5000`  `15`  `65`  `8` 
`10%\ liczby`  `45`  `37`  `22`  `120`  `500`   `1,5`   `6,5`  `0,8` 
`1%\ liczby`  `4,5`  `3,7`  `2,2`  `12`  `50`  `0,15`  `0,65`  `0,08` 



`b)` 

`60%\ liczby\ 450=6*45=6*40+6*5=240+30=270` 

`20%\ liczby\ 370=2*37=74` 

`60%\ liczby\ 220=6*22=6*20+6*2=120+12=132`  

`30%\ liczby\ 5000=3*500=1500` 

`80%\ liczby\ 65=8*6,5=8*6+8*0,5=48+4=52` 

 

`4%\ liczby\ 450=4*4,5=4*4+4*0,5=16+2=18` 

`3%\ liczby\ 1200=3*12=36` 

`12%\ liczby\ 5000=12*50=600` 

`2%\ liczby\ 15=2*0,15=0,30=0,3` 

`4%\ liczby\ 220=4*2,2=8,8` 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

2 stycznia 2018
Dzięki
user profile image
bkolodziej99

7 maja 2017
jesteście najlepsi. mam konto promium i nie żałuje
user profile image
Michał

4292

8 maja 2017
@bkolodziej99 Cześć, dzięki , gdyby wszyscy myśleli tak podobnie do Ciebie to już dawno byłyby nowe przedmioty.
user profile image
Marcelina Barancewicz

2

27 stycznia 2017
Dziękuję bardzo.... Z góry zajebiście
Informacje
Matematyka z plusem 6. Liczby i wyrażenia algebraiczne część II
Autorzy: Dobrowolska Małgorzata, Agnieszka Demby
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie