Pan Maciej wpłacił pewną kwotę do banku na rok przy oprocentowaniu... - Zadanie 15: Matematyka 8 - strona 18
Matematyka
Wybierz książkę
Pan Maciej wpłacił pewną kwotę do banku na rok przy oprocentowaniu... 5.0 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 8 Klasa
  3. Matematyka

Wiemy, że:

-pan Maciej wpłacił do banku na rok pewna kwotę przy oprocentowaniu 2,4%

-bank po roku dopisał panu Maciejowi kwotę w wysokości 408 zł


Obliczmy jaką kwotę wpłacił pan Maciej do banku:

  -kwota, którą pan Maciej wpłacił do banku  

Zadanie premium

Reszta rozwiązania tego zadania jest widoczna tylko dla użytkowników Premium dla klasy 4 szkoły podstawowej

Jedynie niewielka część zadań rozwiązanych przez naszych nauczycieli jest dostępna za darmo. Wykup konto Premium, aby uzyskać dostęp do całej zawartości serwisu 🙂
DYSKUSJA
klasa:
4 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Bożena Kiljańska, Adam Konstantynowicz
Wydawnictwo: Operon
Rok wydania:
ISBN: 9788378796497
Autor rozwiązania
user profile

Ola

30972

Nauczyciel

Wiedza
Jaki to procent?

Aby dowiedzieć się jakim procentem jednej z liczb jest druga liczba wystarczy przedstawić te liczby w postaci ułamka zwykłego a następnie pomnożyć razy 100%. 

Należy pamiętać, że w mianowniku musi znaleźć się ta liczba, do której porównujemy daną liczbę. 


Przykłady:

  • Jakim procentem liczby 264 jest liczba 165?  [Liczbę 165 porównujemy z liczbą 264, więc liczba 264 musi znaleźć się w mianowniku.] 

    `165/264*100% = 55/88 * 100% = 5/strike8^2*strike100^25% = 5/2*25% = 125/2% = 62,5%` 

  • Jakim procentem liczby 150 jest liczba 30?  [Liczbę 30 porównujemy z liczbą 150, więc liczba 150 musi znaleźć się w mianowniku.]

    `30/150*100% = 1/5*100% = 20%`
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych

Przy rozwiązywaniu działań, w których występują ułamki zwykłe i dziesiętne, należy najpierw przedstawić je tej samej postaci – ułamka zwykłego lub ułamka dziesiętnego.

Następnie wykonujemy obliczenia jak zawsze, pamiętając o kolejności wykonywania działań:

  1. działania w nawiasach,
  2. potęgowanie i pierwiastkowanie,
  3. mnożenie i dzilenie,
  4. dodawanie i odejmowanie.

Przykład: Wykonaj działanie $0,8 - 2/5$.

  • I sposób
    Zamienimy ułamek dziesiętny na zwykły:
    $0,8 = 8/{10}=4/5$

    Możemy wykonać działanie:
    $0,8 - 2/5= 4/5- 2/5= 2/5$

  • II sposób
    Zamieniamy ułamek zwykły na dziesiętny:
    $2/5= 4/{10}= 0,4$

    Możemy wykonać działanie:
    $0,8 - 2/5= 0,8 – 0,4 = 0,4$

Przykład:

  • $0,6 +2/3=6/{10}+2/3=3/5+2/3=9/{15}+{10}/{15}={19}/{15}$
     
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY2921ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA5003WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE771KOMENTARZY
komentarze
... i7400razy podziękowaliście
Autorom