Matematyka

Matematyka 2001 (Zbiór zadań, WSiP)

Lek X jest odradzany kierowcom. Aby osoba biorąca ten lek 4.75 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Lek X jest odradzany kierowcom. Aby osoba biorąca ten lek

12
 Zadanie
13
 Zadanie
14
 Zadanie

15
 Zadanie

16
 Zadanie
17
 Zadanie
18
 Zadanie

Kierowca zażył dawkę leku o 8:00, stąd za dwie godziny, o 10:00 stężenie leku spadnie o połowę i będzie wynosić:

`1/2`

O 12:00 stężenie spadnie jeszcze o połowę, stąd będzie wynosić:

`1/2*1/2=1/4`

O 18:00 spadnie trzykrotnie o połowę i będzie wynosić:

`1/4*(1/2)^3=1/4*1/8=1/32`

O 20:00 spadnie jeszcze o połowę, stąd będzie wynosić:

`1/32*1/2=1/64`

Stężenie stanowiące `1/64 `przyjętej dawki jest mniejsze od stężenia stanowiącego `1/50` przyjętej dawki, stąd o 20:00 osoba może zasiąść za kierownicą.

Zadanie to można rozwiązać za pomocą jednego działania:

`1*(1/2)^6=1*1/64=1/64`

Odpowiedź:

Osoba może zasiąść za kierownicą o 20:00.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

10107

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie