Matematyka

Uzupełnij tabelę. 4.67 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

 

Podstawa graniastosłupa

Długość krawędzi podstawy

Długość krawędzi bocznej

Suma długości wszystkich krawędzi

trójkąt równoboczny

8 cm

2 cm

54 cm

romb

15 m

20 m

200 m

sześciokąt foremny

5 dm

20 dm

180 dm

dziesięciokąt foremny

7 mm

12 mm

260 mm

 

 Suma długości wszystkich krawędzi = długość wszystkich krawędzie podstaw + długość wszyskich krawędzi bocznych

 

Trójkąt równoboczny:

Krawędź podstawy ma 8 cm.  Krawędź boczna ma 2 cm.

Suma długości wszystkich krawędzi podstawy:

 

Suma długości wszystkich krawędzi bocznych:

 

Suma długości wszystkich krawędzi:

 

 

Romb:

Krawędź podstawy ma 15 m.  Suma długości wszystkich krawędzi wynosi 200 m. 

Suma długości wszystkich krawędzi podstawy:

 

Oznaczmy przez "x" długość krawędzi bocznej.

Suma długości wszystkich krawędzi bocznych:

 

Suma długości wszystkich krawędzi:

 

 

 

Sześciokąt foremny:

Krawędź boczna ma 20 dm. Suma długości wszystkich krawędzi wynosi 180 dm. 

Suma długości wszystkich krawędzi bocznych:

 

Oznaczmy przez "x" długość krawędzi podstawy.

Suma długości wszystkich krawędzi podstawy to:

 

Suma długości wszystkich krawędzi:

 

 

  

 

Dziesięciokąt foremny:

Krawędź podstawy ma 7 mm.  Krawędź boczna ma 12 mm.

Suma długości wszystkich krawędzi podstawy:

 

Suma długości wszystkich krawędzi bocznych:

 

Suma długości wszystkich krawędzi:

 

DYSKUSJA
komentarz do odpowiedzi Uzupełnij tabelę. - Zadanie 5: Matematyka 2. Ćwiczenia podstawowe - strona 82
Gość

25 października 2018
Dzieki pozdrawiam Monika
komentarz do rozwiązania Uzupełnij tabelę. - Zadanie 5: Matematyka 2. Ćwiczenia podstawowe - strona 82
Kuba

4 kwietnia 2018
dziena
opinia do rozwiązania Uzupełnij tabelę. - Zadanie 5: Matematyka 2. Ćwiczenia podstawowe - strona 82
Adrian

9 listopada 2017
dzieki!!!!
opinia do odpowiedzi Uzupełnij tabelę. - Zadanie 5: Matematyka 2. Ćwiczenia podstawowe - strona 82
Bożena

8 października 2017
Dzięki
klasa:
Informacje
Autorzy: Jacek Lech
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Justyna

16519

Nauczyciel

Wiedza
Koło i okrąg

Okrąg o środku S i promieniu długości r (r – to długość, więc jest liczbą dodatnią, co zapisujemy r>0) jest to krzywa, której wszystkie punkty leżą w tej samej odległości od danego punktu S zwanego środkiem okręgu.

Inaczej mówiąc: okręgiem o środku S i promieniu r nazywamy zbiór wszystkich punków płaszczyzny, których odległość od środka S jest równa długości promienia r.

okreg1
 

Koło o środku S i promieniu długości r to część płaszczyzny ograniczona okręgiem wraz z tym okręgiem.

Innymi słowy koło o środku S i promieniu długości r to figura złożona z tych punktów płaszczyzny, których odległość od środka S jest mniejsza lub równa od długości promienia r.

okreg2
 

Różnica między okręgiem a kołem – przykład praktyczny

Gdy obrysujemy np. monetę powstanie nam okrąg. Po zakolorowaniu tego okręgu powstanie nam koło, czyli zbiór punktów leżących zarówno na okręgu, jak i w środku.

okrag_kolo

Środek okręgu (lub koła) to punkt znajdujący się w takiej samej odległości od każdego punktu okręgu.
Promień okręgu (lub koła) to każdy odcinek, który łączy środek okręgu z punktem należącym do okręgu.

Cięciwa okręgu (lub koła) - odcinek łączący dwa punkty okręgu
Średnica okręgu (lub koła) - cięciwa przechodząca przez środek okręgu. Jest ona najdłuższą cięciwą okręgu (lub koła).

Cięciwa dzieli okrąg na dwa łuki.
Średnica dzieli okrąg na dwa półokręgi, a koło na dwa półkola.

kolo_opis
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom