Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Janek podczas zakupów na ... 4.4 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Tabelka:

Liczba sztuk kiwi

1

2

3

4

5

6

9

10

k

Wartość w zł

1,10

2,20

3,30

4,40

5,50

6,60

9,90

11

1,10k

 

2 sztuki kiwi kosztują 2,20 zł.

1 sztuka kiwi kosztuje o połowę mniej, czyli

`2,20\ "zł":2=1,10\ "zł"`

Wiemy już, że 1 sztuka kiwi kosztuje 1,10 zł.

Stąd 5 sztuk kiwi kosztuje:

`5*1,10\ "zł"=5,50\ "zł"`

10 sztuk kosztuje:

`10*1,10\ "zł"=11\ "zł"` 

k sztuk kosztuje:

`k*1,10\ "zł"` 

 

Wiemy, że "x" sztuk kiwi kosztuje 6,60. Znamy cenę za 1 sztukę, więc wystarczy podzielić 6,60 przez 1,10, aby otrzymać ilość sztuk.

`6,60:1,10=6` 

`9,90:1,10=9` 

 

a) 5 sztuk kiwi kosztuje 5,50 zł.

b) Jedno kiwi kosztuje 1,10 zł.

c) 7 sztuk kiwi kosztuje 7 razy więc niż jedna sztuka.

d) 10 sztuk kiwi kosztuje 10 razy więcej niż jedna sztuka.

e) k - ilość zakupionych kiwi

w - wartość zakupionych kiwi

Wzór okreslający jak wartość kiwi zależy od ich ilości:

`w/k=1,10` 

Jeżeli będziemy dzielić wartość zakupionych kiwi, przez ich ilość zawsze otrzymamy 1,10 (otrzymamy wartość za jedną sztukę).

f) 15 - ilość zakupionych sztuk

w - wartość zakupionych sztuk

`w/15=1,10` 

Obliczmy "w".

`w/15=1,10\ \ \ \ \ \ \ \ |*15` 

`w=1,10*15` 

`w=16,50`  

Za 15 sztuk kiwi nalezy zapłacić 16,50 zł.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Obwód

Obwód wielokąta to suma długości boków danego wielokąta.

  1. Obwód prostokąta – dodajemy długości dwóch dłuższych boków i dwóch krótszych.

    Zatem prostokąt o wymiarach a i b ma obwód równy:
    Obwód prostokąta: $$Ob = 2•a+ 2•b$$.

    Przykład: Policzmy obwód prostokąta, którego boki mają długości 6 cm i 8 cm.

    ob_kwadrat

    $$Ob=2•8cm+2•6cm=16cm+12cm=28cm$$
     

  2. Obwód kwadratu – dodajemy długości czterech identycznych boków, zatem wystarczy pomnożyć długość boku przez cztery.

    Zatem kwadrat o boku długości a ma obwód równy:
    Obwód kwadratu: $$Ob = 4•a$$.

    Przykład: Policzmy obwód kwadratu o boku długości 12 cm.

    ob_prostokat

    $$Ob=4•12cm=48cm$$

 
Zobacz także
Udostępnij zadanie