Matematyka

MATeMAtyka 2. Zakres podstawowy (Podręcznik, Nowa Era)

Podaj odpowiednie założenia i wykonaj działanie 5.0 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

`a)`

`x-2ne0\ \ \ =>\ \ \ x ne2\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{2}`

 

`x/(x-2)+(2-2x)/(x-2)=(x+2-2x)/(x-2)=(-x+2)/(x-2)=((-1)*(x-2))/(x-2)=-1`

 

 

 

`b)`

`{(2x-1ne0), (1-2xne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne1/2), (xne1/2):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{1/2}`

  

`(x+3)/(2x-1)+(3x+1)/(1-2x)=(x+3)/(2x-1)+(3x+1)/((-1)*(2x-1))=(x+3)/(2x-1)+(-3x-1)/(2x-1)=(x+3-3x-1)/(2x-1)=(-2x+2)/(2x-1)`

 

 

`c)`

`{(x+4ne0), (2x+8ne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne-4),(xne-4):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{-4}`

 

`(-x)/(x+4)-(3-x)/(2x+8)=(-2x)/(2x+8)-(3-x)/(2x+8)=(-2x-(3-x))/(2x+8)=(-2x-3+x)/(2x+8)=(-x-3)/(2x+8)`

 

 

 

`d)`

`{(2-3xne0), (6x-4ne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne2/3), (xne4/6):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{2/3}`

 

`2/(2-3x)-(1+x)/(6x-4)=(-4)/(6x-4)-(1+x)/(6x-4)=(-4-(1+x))/(6x-4)=(-4-1-x)/(6x-4)=(-x-5)/(6x-4)`

 

 

`e)`

`{(2x+4ne0), (3x+6ne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne-2), (xne-2):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{-2}`

 

`(x-1)/(2x+4)+(x+7)/(3x+6)=(3x-3)/(6x+12)+(2x+14)/(6x+12)=(3x-3+2x+14)/(6x+12)=(5x+11)/(6x+12)`

 

 

`f)`

`{(10x-15ne0), (2x-3ne0):}\ \ \ =>\ \ \ {(xne 15/10), (xne3/2):}\ \ \ =>\ \ \ D=RR\\{3/2}`

 

`(2x)/(10x-15)-(x-2)/(2x-3)=(2x)/(10x-15)-(5x-10)/(10x-15)=(2x-(5x-10))/(10x-15)=(2x-5x+10)/(10x-15)=(-3x+10)/(10x-15)`

 

DYSKUSJA
user profile image
Henryk

8 stycznia 2018
Dzięki :)
user profile image
Katarzyna

3 grudnia 2017
dzieki!
user profile image
Danuta

1

14 października 2017
dzięki :)
user profile image
Hugo

1

13 października 2017
dzięki
Informacje
MATeMAtyka 2. Zakres podstawowy
Autorzy: Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska, Grzegorz Janocha
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $$AB⊥CD$$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $$AB∥CD$$.

    odicnkirownolegle
 
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Udostępnij zadanie