Matematyka

Przedszkolna piaskownica, wykonana początkowo na planie kwadratu 4.29 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

x - długość boku piaskownicy na początku (w metrach)

 

x+1 - jeden bok piaskownicy po zmianie (w metrach)

x+1,5 - drugi bok piaskownicy po zmianie (w metrach)

 

Wiemy, że po zmianie powierzchnia zwiększyła się o 9 m²:

`x*x+9=(x+1)*(x+1,5)`

`x^2+9=x(x+1,5)+1(x+1,5)`

`x^2+9=x^2+1,5x+x+1,5`

`x^2+9=x^2+2,5x+1,5\ \ \ |-x^2`

`9=2,5x+1,5\ \ \ |-1,5`

`7,5=2,5x\ \ \ |:2,5`

`3=x`

`x=3`

 

`P=3\ m*3\ m=9\ m^2`

 

Odpowiedź:

Ta piaskownica miała na początku powierzchnię 9 m².

DYSKUSJA
Informacje
Policzmy to razem 2
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kwadrat

Kwadrat to prostokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości.

Przekątne kwadratu są prostopadłe, mają równą długość i wspólny środek. Przekątne tworzą z bokami kwadratu kąt 45°.

Długość jednego boku jest wymiarem kwadratu.

kwadrat
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie