Matematyka

Matematyka z kluczem 6 (Podręcznik, Nowa Era)

Na rysunku przedstawiono w skali 1:2 fragment siatki pewnego graniastosłupa. 4.56 gwiazdek na podstawie 25 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Na rysunku przedstawiono w skali 1:2 fragment siatki pewnego graniastosłupa.

7
 Zadanie
8
 Zadanie

9
 Zadanie

10
 Zadanie
11
 Zadanie
12
 Zadanie
13
 Zadanie

Skala 1:2 oznacza, że wymiary na rysunku są 2 razy mniejsze niż w rzeczywistości. 

 

 

 Obliczam pole podstawy: `(9+3)*4*1/2=12*4*1/2=12*2=24\ cm^2` 

Obliczam pole powierzchni całkowitej (2 razy pole podstawy, 2 prostokąty o bokach 5 cm i 4 cm, prostokąt o bokach 3 cm i 4 cm oraz prostokąt o bokach 4 cm i 9 cm): 

`2*24+2*(5*4)+9*4+3*4=48+2*20+36+12=48+40+36+12=88+48=136\ cm^2`

Obliczam objętość: `24*4=(20+4)*4=20*4+4*4=80+16=96\ cm^3` 

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

11-01-2017
dobre są tłumaczenia... :)
user profile image
Gość

04-01-2017
Zróbcie jeszcze do 3 klasy rozwiązania a te zadania wszystkie są poprawne
user profile image
Paweł

8358

05-01-2017
@Gość Cześć, a dlaczego mają być nie poprawnie?:) a o którą klasę 3 tobie chodzi gimnazjum czy podstawową?
user profile image
Lolita

19-12-2016
Zadanie nawet ok, ale.. Wytłumaczenie tego zadania jest bardzo słabe. Nie chodzi mi oto że jest źle zrobione, tylko oto że wszystko jest zrobione na gotowe (wiem, oto tu przecież chodzi) ale mogłoby być lepiej wytłumaczone..A co ...
user profile image
Paweł

8358

20-12-2016
@Lolita Cześć, zadanie jest rozwiązane szczegółowo , krok po kroku, więc nie wiemy skąd taka twoja opinia .Wszystko jest wyjaśnione wraz komentarzami co w danym momencie jest rozwiązywane. Nie podajemy od razu wyniku, co z konteks...
Informacje
Matematyka z kluczem 6
Autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

8267

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie