Historia

Historia I (Podręcznik, GWO)

Na podstawie Pompejów scharakteryzuj wygląd 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Na podstawie Pompejów scharakteryzuj wygląd

10
 Zadanie
1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
4
 Zadanie

Wygląd typowego rzymskiego miasta:

Rzymianie wznosili miasta przede wszystkim w celach handlowych oraz rolniczych. Pokryte były siecią dróg łączących przedmieścia z najważniejszymi budynkami, mieszczącymi się w sercu aglomeracji. Środek każdej ulicy zajmowała jezdnia dla wozów, po bokach ciągnęły się chodniki dla pieszych. 

Najważniejszym punktem miasta było forum, czyli rynek wzniesiony na planie prostokąta, otoczony z trzech stron kolumnadą. To tutaj toczyło się życie polityczne i towarzyskie jego mieszkańców. Przy formum wznoszono świątynie, urzędy, hale oraz potężne świątynie, wykorzystywane do celów handlowych. W każdym rzymskim mieście znajdowały się termy, akwedukty, amfiteatry, teatry, odeony oraz palestry. 

Niedaleko forum rozciągały się dzielnice mieszkalne, gdzie przy wąskich ulicach stały wielopiętrowe kamienice. Na parterze mieściły się sklepy, warsztaty rzemieślnicze i gospody, a na wyższych piętrach - niewielkie mieszkania. Jedynie zamożni Rzymianie mogli pozwolić sobie na budowę pięknych, olbrzymich willi. 

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Tomasz Małkowski, Jacek Rześniowiecki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

51197

Nauczyciel

Wiedza
Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom