Historia

Historia I (Podręcznik, GWO)

Na podstawie Pompejów scharakteryzuj wygląd 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Na podstawie Pompejów scharakteryzuj wygląd

10
 Zadanie
1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
4
 Zadanie

Wygląd typowego rzymskiego miasta:

Rzymianie wznosili miasta przede wszystkim w celach handlowych oraz rolniczych. Pokryte były siecią dróg łączących przedmieścia z najważniejszymi budynkami, mieszczącymi się w sercu aglomeracji. Środek każdej ulicy zajmowała jezdnia dla wozów, po bokach ciągnęły się chodniki dla pieszych. 

Najważniejszym punktem miasta było forum, czyli rynek wzniesiony na planie prostokąta, otoczony z trzech stron kolumnadą. To tutaj toczyło się życie polityczne i towarzyskie jego mieszkańców. Przy formum wznoszono świątynie, urzędy, hale oraz potężne świątynie, wykorzystywane do celów handlowych. W każdym rzymskim mieście znajdowały się termy, akwedukty, amfiteatry, teatry, odeony oraz palestry. 

Niedaleko forum rozciągały się dzielnice mieszkalne, gdzie przy wąskich ulicach stały wielopiętrowe kamienice. Na parterze mieściły się sklepy, warsztaty rzemieślnicze i gospody, a na wyższych piętrach - niewielkie mieszkania. Jedynie zamożni Rzymianie mogli pozwolić sobie na budowę pięknych, olbrzymich willi. 

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Historia I
Autorzy: Tomasz Małkowski, Jacek Rześniowiecki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21157

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $$AB⊥CD$$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $$AB∥CD$$.

    odicnkirownolegle
 
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Udostępnij zadanie