Historia

Historia I (Podręcznik, GWO)

Na podstawie Pompejów scharakteryzuj wygląd 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Na podstawie Pompejów scharakteryzuj wygląd

10
 Zadanie
1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
4
 Zadanie

Wygląd typowego rzymskiego miasta:

Rzymianie wznosili miasta przede wszystkim w celach handlowych oraz rolniczych. Pokryte były siecią dróg łączących przedmieścia z najważniejszymi budynkami, mieszczącymi się w sercu aglomeracji. Środek każdej ulicy zajmowała jezdnia dla wozów, po bokach ciągnęły się chodniki dla pieszych. 

Najważniejszym punktem miasta było forum, czyli rynek wzniesiony na planie prostokąta, otoczony z trzech stron kolumnadą. To tutaj toczyło się życie polityczne i towarzyskie jego mieszkańców. Przy formum wznoszono świątynie, urzędy, hale oraz potężne świątynie, wykorzystywane do celów handlowych. W każdym rzymskim mieście znajdowały się termy, akwedukty, amfiteatry, teatry, odeony oraz palestry. 

Niedaleko forum rozciągały się dzielnice mieszkalne, gdzie przy wąskich ulicach stały wielopiętrowe kamienice. Na parterze mieściły się sklepy, warsztaty rzemieślnicze i gospody, a na wyższych piętrach - niewielkie mieszkania. Jedynie zamożni Rzymianie mogli pozwolić sobie na budowę pięknych, olbrzymich willi. 

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Tomasz Małkowski, Jacek Rześniowiecki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

44833

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Liczby mieszane i ich zamiana na ułamek niewłaściwy
ulamek

Liczba mieszana jest to suma dwóch składników, z których jeden jest liczbą naturalną (składnik całkowity), a drugi ułamkiem zwykłym właściwym (składnik ułamkowy).

$$4 1/9= 4 + 1/9 $$ ← liczbę mieszana zapisujemy bez użycia znaku dodawania +.

Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy

Licznik tego ułamka otrzymujemy w następujący sposób: mianownik składnika ułamkowego mnożymy przez składnik całkowity i do tego iloczynu dodajemy licznik składnika ułamkowego. Mianownik natomiast jest równy mianownikowi składnika ułamkowego.

Przykład:

$$3 1/4= {3•4+1}/4= {13}/4$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie