Historia

Jakie różnice dostrzegasz pomiędzy architekturą 4.25 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

Jakie różnice dostrzegasz pomiędzy architekturą

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

4
 Zadanie

Cechy stylu klasycystycznego w architekturze:

  • kasycyzm - nazwa pochodzi od łacińskiego słowa "classicus" – doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony;
  • klasycyzm przyjmował dorobek starożytności greckiej i rzymskiej za najdoskonalszy wzór dla twórczości artystycznej;
  • klasycyzm przejawiał się przede wszystkim w wierności takim kryteriom jak: harmonia kompozycyjna (symetria, odpowiedni dobór proporcji), mimesis (naśladowanie natury z elementami jej idealizacji), monumentalizm;
  • w dziełach tworzonych według zasad klasycyzmu naśladowano często konkretne dzieła antyczne (np. architektoniczne "kopie" rzymskiego Panteonu);
  • stosowano tzw. klasyczne porządki architektoniczne, powielano pozy posągów;
  • modne stało się ukazywanie scen z mitologii i historii starożytnej oraz wyobrażenie bóstw antycznych;
  • budowle wznoszone na planie zwartym, koła lub prostokąta;
  • stosowanie kolumnad i kolumnowych portyków ze zwieńczeniem w kształcie tympanonu; pilastrów oraz dużych okien;
  • w przeciwieństwie do baroku przeważają fasady o liniach prostych bez wygięć i skrętów;
  • oszczędne stosowanie zdobnictwa: jeżeli się pojawiają, są to jedynie uskrzydlone postacie lwów z ludzkimi głowami, orły, wieńce, wazony, girlandy z róż, tarcze oraz skrzyżowane sztandary nawiązujące do tradycji cesarstwa rzymskiego;

Cechy stylu barokowego w architekturze:

  • barok - nazwa pochodzi od portugalskiego słowa "barocco" oznaczającego perłę o nieregularnych kształtach, w języku francuskim "baroqe" oznaczało w XVI wieku bogactwo ozdób;
  • typy budowli wzorowano na architekturze renesansu, ale z tzw. „zwiększonym efektem optycznym”;
  • duży rozmach budowli;
  • monumentalizm;
  • dynamika widziana w budynku, rzeźbie, malarstwie;
  • przepych, bogactwo dekoracji oraz form ornamentalnych;
  • stosowanie bogatych, złotych polichromii;
  • stosowanie światłocieni w malarstwie;
  • stosowanie licznych dekoracji rzeźbiarskich – charakterystycznych aniołków (zwanych "putto"), girland, fantazyjnych obramowań, bogatej sztukanterii;
  • tworzenie licznych portretów trumiennych, charakterystycznych dla polskiego baroku;
  • fasada barokowych kościółów zwieńczona była najczęściej trójkątnym szczytem połączonym z linią pierwszego piętra charakterystycznym, jakby spływającym murem, nad wejściem umieszczano trójkątne zakończenie wsparte na wypukłych półkolumnach;
  • centralną część świątyń wieńczono olbrzymią kopułą;
  • wnętrza barokowych kościołów - pełne ozdób, złoceń, rzeźb, skęconych kolumn oraz malowideł;

 

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski, Anita Plumińska-Mieloch
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

55842

Nauczyciel

Wiedza
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Koło i okrąg

Okrąg o środku S i promieniu długości r (r – to długość, więc jest liczbą dodatnią, co zapisujemy r>0) jest to krzywa, której wszystkie punkty leżą w tej samej odległości od danego punktu S zwanego środkiem okręgu.

Inaczej mówiąc: okręgiem o środku S i promieniu r nazywamy zbiór wszystkich punków płaszczyzny, których odległość od środka S jest równa długości promienia r.

okreg1
 

Koło o środku S i promieniu długości r to część płaszczyzny ograniczona okręgiem wraz z tym okręgiem.

Innymi słowy koło o środku S i promieniu długości r to figura złożona z tych punktów płaszczyzny, których odległość od środka S jest mniejsza lub równa od długości promienia r.

okreg2
 

Różnica między okręgiem a kołem – przykład praktyczny

Gdy obrysujemy np. monetę powstanie nam okrąg. Po zakolorowaniu tego okręgu powstanie nam koło, czyli zbiór punktów leżących zarówno na okręgu, jak i w środku.

okrag_kolo

Środek okręgu (lub koła) to punkt znajdujący się w takiej samej odległości od każdego punktu okręgu.
Promień okręgu (lub koła) to każdy odcinek, który łączy środek okręgu z punktem należącym do okręgu.

Cięciwa okręgu (lub koła) - odcinek łączący dwa punkty okręgu
Średnica okręgu (lub koła) - cięciwa przechodząca przez środek okręgu. Jest ona najdłuższą cięciwą okręgu (lub koła).

Cięciwa dzieli okrąg na dwa łuki.
Średnica dzieli okrąg na dwa półokręgi, a koło na dwa półkola.

kolo_opis
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom