Historia

Śladami przeszłości 2 (Podręcznik, Nowa Era)

Przedstaw przebieg reformacji w Polsce. 4.55 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

Przedstaw przebieg reformacji w Polsce.

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie

Przebieg reformacji w Polsce:

  • Reformacja, która na początku XVI wieku rozwinęła się w Europie Zachodniej, szybko dotarła także do Polski. Nowe idee zyskały wielu zwolenników wśród mieszkańców Rzeczypospolitej już za panowania Zygmunta I Starego. Podobnie jak w Europie występowano przeciwko nepotyzmowi oraz symonii. Podważano uprzywilejowaną pozycję duchowieństwa, które było nisko opodatkowane, a pobierało od wiernych wysokie opłaty (dziesięciny). Kler lekceważył swoje obowiązki, gorliwie pomnażając dobra materialne, prowadząc niejednokrotnie niemoralny tryb życia.
  • Luteranizm rozpowszechnił się głównie wśród mieszczan północnej i zachodniej Polski (Wielkopolska i Pomorze a zwłaszcza Prusy Królewskie), gdzie istniały silne powiązania z Niemcami. Najwcześniej luteranizm ugruntował się w Gdańsku, Elblągu oraz w Toruniu. Uniwersytet w Królewcu kształcił polskich protestantów, tam też masowo drukowano pisma i książki protestanckie.
  • Duża część szlachty przyjęła z kolei kalwinizm. Odchodzono od wiary katolickiej głównie z powodu licznych konfliktów z duchowieństwem. Demokratyczna organizacja gmin kalwińskich dawała szlachcie większe możliwości współdecydowania o sprawach bezpośrednio dotyczących wiernych. Ponadto szlachcie odpowiadało głoszone przez kalwinistów prawo sprzeciwu wobec niekorzystnych postanowień władcy. Na kalwinizm przechodziła głównie szlachta małopolska oraz magnateria litewska - Radziwiłłowie, Kiszkowie. Zmieniali kościoły w zbory, odmawiali płacenia dziesięcin, nie uznawali sądów kościelnych.
  •  Najbardziej radykalnym odłamem protestanckim w Rzeczypospolitej byli unitarianie (arianie), których nazwano "braćmi polskimi". Arianie odrzucali dogmat Trójcy Świętej oraz sakramet chrztu. Nie uznawali wojen (zakaz służby wojskowej), rozlewu krwi, kar śmierci kłamstw i oszustw. Opowiadali się za zniesieniem poddaństwa chłopów i nadaniem im ziemi. Do najważniejszych ośrodków ariańskich w Polsce należały: Pińczów, Raków, Lusławice i Lublin.
  • Chłopi z kolei z dużą nieufnością odnosili się do ruchu reformacyjnego. Kościół katolicki przyciągał ich bowiem swoim bogactwem, pięknem, Liturgią oraz śpiewem. Duże znaczenie dla chłopów miały także liczne święta kościelne, które zapeniały mieszkańcom wsi dni wolne od ciężkiej pracy.

 

DYSKUSJA
Informacje
Śladami przeszłości 2
Autorzy: Stanisław Roszak
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21831

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie