Podczas misji Apollo 15 moduł załogowy... 4.6 gwiazdek na podstawie 10 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Fizyka

Wypiszmy dane podane w zadaniu:

 

 

 

Na moduł załogowy okrążający Księżyc działa siła grawitacji, która równoważy siłe odśrodkową. Siłę odśrodkową przedstawiamy za pomocą wzoru:

gdzie Fod jest siłą odśrodkową ciała o masie m (moduł) poruszającego się po okręgu o promieniu r z prędkością liniową v. Siłę grawitacji przedstawiamy wzorem:

gdzie G jest stałą grawitacji, m1 i m2 są oddziałującymi ze sobą masami, r jest odległością pomiędzy środkami tych mas. W naszym przypadku siła grawitacji bedzie miała postać:

gdzie m jest masą satelity, MK jest masą Księżyca.  Porównajmy te siły i wyznaczmy prędkość z jaką porusza się moduł po orbicie Księżyca:

Wiemy, że moduł znajduje się na wysokości h nad powierzchnią Księżyca. Oznacza to, że odległośc modułu od środka Księżyca r będzie sumą wysokości h na jakiej znajduje się moduł i długości promienia Księżyca:

Wówczas prędkość modułu wynosi:

   

Wiemy, że przyspieszenie grawitacyjne g to przyspieszenie, z jakim porusza się ciało, na które działa wyłącznie siła grawitacji. Przedstawiamy je za pomocą wzoru:

gdzie g jest przyspieszeniem grawitacyjnym, M jest masą planety (ciała niebieskiego), na której badamy przyspieszenie grawitacyjne, r jest odległością od środka planety (ciała niebieskiego) w jakiej badamy przyspieszenie grawitacyjne, G jest stałą grawitacyjną. W naszym przypadku przyspieszenie grawitacyjne na Księżycu możemy przedstawić wzorem:

 

Wówczas korzystając z wyznaczonego wzoru na prędkość modułu wyznaczmy przyspieszenie grawitacyjne na Księżycu:

 

 

 

 

 

 

Zamieniamy stronami:

Podstawiamy dane liczbow do wzoru:

 

 

DYSKUSJA
user avatar
Diana

20 maja 2018
dzięki!!!!
klasa:
Informacje
Autorzy: Bogdan Mendel, Janusz Mendel, Teresa Stolecka, Elżbieta Wójtowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326710711
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Kąty

Kąt to część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi.

Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich początek – wierzchołkiem kąta.

kat-glowne
 


Rodzaje kątów:

  1. Kąt prosty – kąt, którego ramiona są do siebie prostopadłe – jego miara stopniowa to 90°.

    kąt prosty
  2. Kąt półpełny – kąt, którego ramiona tworzą prostą – jego miara stopniowa to 180°.
     

    kąt pólpelny
     
  3. Kąt ostry – kąt mniejszy od kąta prostego – jego miara stopniowa jest mniejsza od 90°.
     

    kąt ostry
     
  4. Kąt rozwarty - kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego – jego miara stopniowa jest większa od 90o i mniejsza od 180°.

    kąt rozwarty
  5. Kąt pełny – kąt, którego ramiona pokrywają się, inaczej mówiąc jedno ramię tego kąta po wykonaniu całego obrotu dookoła punktu O pokryje się z drugim ramieniem – jego miara stopniowa to 360°.
     

    kat-pelny
     
  6. Kąt zerowy – kąt o pokrywających się ramionach i pustym wnętrzu – jego miara stopniowa to 0°.

    kat-zerowy
 
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom