Wyjaśnij, jak to możliwe... - Zadanie 9.13.4.: Zbiór prostych zadań z chemii dla uczniów gimnazjum - strona 129
Chemia
Zbiór prostych zadań z chemii dla uczniów gimnazjum (Zbiór zadań, ZamKor)
Wyjaśnij, jak to możliwe... 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

a) W jadzie mrówki znajduje się kwas mrówkowy (kwas metanowy). Kwasy z natury są żrące, dlatego też ugryzienie mrówki piecze

b) Wyższe kwasy organiczne składają się z grupy karboksylowej i długiego łańcucha węglowodorowego. To właśnie długość tego łańcucha węglowodorowego decyduje o odczynie kwasu - im dłuższy, tym odczyn kwasu zmierza bardziej w stronę obojętnego. 

c) Olej, jest to nienasycony tłuszcz roślinny. Po utwardzeniu (uwodornieniu) tłuszcz ten zostaje przemieniony w stałą margarynę. 

d) Kwasy organiczne są to pochodne węglowodorów, a więc są to związki palne.

e) W winie znajduje się etanol (alkohol etylowy). Przy dostępie tlenu zachodzi tzw. fermentacja octowa, czyli przekształcenie alkoholu etylowego w kwas octowy. To sprawia, że wino staje się kwaśne

f) Rozkładający się pot powoduje powstawanie różnego rodzaju związków organicznych, w tym toksyn, które nieprzyjemnie pachną. Dodatkowo pot taki jest pożywką dla bakterii, które również przetwarzając go, powodują powstawanie substancji odpowiedzialnych za brzydki zapach

g) Mydła wapniowe i mydła magnezowe są to mydła nierozpuszczalne w wodzie. Używanie ich nie przyniosłoby spodziewanych rezultatów, ponieważ nierozpuszczalne mydła nie spowodują usunięcia brudu. 

h) Miód powstaje z przeróbki przez pszczoły pyłku kwiatowego i glukozy. Podczas utleniania glukozy przez pszczoły powstaje, oprócz miodu, nadtlenek wodoru, który zapewnia miodowi antybakteryjność - a to sprawia, że miód się nie psuje. 

i) Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są dla ludzi zdrowsze, ponieważ są łatwiej przyswajane i to organizm może je sobie sam, w dowolny sposób obrobić w zależności od aktualnych potrzeb. 

j) Ocet zawiera w sobie kwas octowy. Kamień w czajniku tworzą sole kwasu węglowego - węglany wapnia i magnezu. Kwas octowy reaguje z tymi solami tworząc rozpuszczalne sole octanowe - octany wapnia i magnezu oraz wodę i tlenek węgla(IV). Dzięki temu kwas octowy rozkłada kamień znajdujący się w czajniku i można go łatwo usunąć. 

DYSKUSJA
klasa:
Select...
Informacje
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: ZamKor
Rok wydania:
ISBN: 9788302154560
Autor rozwiązania
user profile

Ania

28058

Nauczyciel

Wiedza
Liczby dodatnie i ujemne

  Przypomnienie

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Liczby naturalne to liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,..
Zbiór wszystkich liczb naturalnych oznaczamy symbolem N.
Możemy zapisać: N = { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,...}

 

Liczby dodatnie są to liczby większe od zera, czyli na osi liczbowej leżą po prawej stronie zera.
Liczby dodatnie zapisujemy ze znakiem + (plus), np. +2, +5 lub bez znaku, np. 2, 5.
Czym liczba dodatnia leży bliżej zera, tym jest mniejsza, np. 1 < 5.

 

Liczby ujemne są to liczby mniejsze od zera, czyli na osi liczbowej leżą po lewej stronie zera.
Liczby ujemne zapisujemy ze znakiem – (minus), np. -2, -7.
Czym liczba ujemna jest bliżej zera, tym jest większa, np. −44 < −5.

 

Liczby całkowite to liczby naturalne oraz liczby do nich przeciwne.
Zbiór wszystkich liczb całkowitych oznaczamy symbolem C.
Możemy zapisać: C = { ..., -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6,...}

  Uwaga

Każda liczba dodatnia jest większa od każdej liczby ujemnej, np. 5 > -5, 7 > -92.
Zero jest większe od każdej liczby ujemnej, np. 0 > -8, 0 > -1743.
Zero nie jest ani liczbą dodatnią, ani ujemną.

Liczby przeciwne są to takie dwie liczby, których suma wynosi 0.

Przykłady:

  • Liczbą przeciwną do 4 jest -4.
  • Liczbą przeciwną do -25 jest 25.
  • Liczbą przeciwną do 0 jest 0.
przeciwne

  Ciekawostka

W starożytności ani rachmistrze babilońscy czy egipscy, ani greccy myśliciele oraz Arabowie nie mieli ogólnej idei liczb ujemnych. Pierwszymi, którzy stosowali liczby ujemne, byli matematycy indyjscy. W VI i VII w. n. e. używali ich dla potrzeb rachunkowych, mianowicie długi zapisywano jako wartości ujemne. Na zachodzie liczby ujemne pojawiły się dopiero w XV wieku jako osobne byty numeryczne, którym jednak odmawiano istnienia w postaci liczb. Otrzymały nazwę numeri absurdi i nie były uważane za możliwe rozwiązanie równania. Dopiero w XVII wieku angielski matematyk John Wallis zastosował współrzędne ujemne do punktów krzywej.

Wyłączanie całości z ułamka niewłaściwego

Wyłączanie całości z ułamka niewłaściwego - krok po kroku

Dzielimy (być może z resztą) licznik przez mianownik (inaczej mówiąc sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” w liczniku).

Otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. część całkowita) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. część ułamkowa).


W tym przypadku wykonujemy dokładnie odwrotne działania niż przy zamianie liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy. 


Zamiana ułamka niewłaściwego `16/3`  na liczbę mieszaną:

  1. Najpierw dzielimy licznik przez mianownik, czyli `16:3=5 \ \ "r" \ 1 \ \ \ "bo" \ \ \ 5*3+1=15+1=16` 

  2. Otrzymujemy 5 całości. Pozostaje nam jeszcze 1 część. 

Mamy więc: 

`16/3=5 1/3` 


Przykłady:

  • `21/4=5 1/4` 

  • `35/6=5 5/6` 


Zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną lub liczbę naturalną nazywana jest wyłączaniem całości z ułamka

 

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMYZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NAWIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIEKOMENTARZY
komentarze
... irazy podziękowaliście
Autorom