Bliżej biologii 2 (Podręcznik, WSiP)

Określ znaczenie odruchów bezwarunkowych i warunkowych 4.6 gwiazdek na podstawie 10 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Biologia

Określ znaczenie odruchów bezwarunkowych i warunkowych

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Odruchy bezwarunkowe, z reguły są odruchami obronnymi. Dzięki temu, że zachodzą bez udziału świadomości zachodzą szybciej. Chroni to nas przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami. Przykładowo kiedy się oparzymy, szybko cofamy rękę, taka sytuacja zachodzi bez udziału mózgu. Dopiero po chwili dociera do niego informacja o zaistniałej sytuacji. Dzieki temu skraca się czas między rozpoznaniem niebezpieczeństwa a reakcją organizmu. Tym samym ochroniło nas to przed poparzeniem. Odruchy bezwarunkowe pozwalają noworodkom na odnalezienie się w nowym środowisku - np. odruch ssania pozwala dziecku na pobieranie pokarmu od matki.

 

Odruchy warunkowe powstają na skutek częstego powtarzania danej czynności, na skutek treningu. Dzięki nim wykonujemy pewne czynności odruchowo, bez zastanawiania się nad nimi - nabywamy nowe umiejętności i dostosowujemy zachowania do sytuacji. Powtarzane czynności stają się odruchami warunkowymi i dzięki temu nie obciążamy za każdym razem mózgu. Odruchowo zapinamy pasy w samochodzie, zapalamy światło w ciemnym pokoju, zatrzymujemy się na czerwonym świetle. Odruchy warunkowe zdecydowanie ułatwiają nam życie codzienne.

DYSKUSJA
user profile image
Gość

10-10-2017
Dzieki za pomoc!
Informacje
Bliżej biologii 2
Autorzy: Ewa Pyłka-Gutowska, Ewa Jastrzębska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6971

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Najmniejsza wspólna wielokrotność (nww)

Najmniejsza wspólna wielokrotność (NWW) dwóch liczb naturalnych to najmniejsza liczba naturalna będąca wielokrotnością zarówno jednej liczby, jak i drugiej.

Przykłady:

  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 3 i 5 jest: 15.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 3: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 5: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, ...;
    3. Wśród wielokrotności liczby 3 i liczby 5 szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 3 i 5. Jest to 15.
  • Najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb 4 i 6 jest: 12.
    1. Wypiszmy wielokrotności liczby 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ...;
    2. Wypiszmy wielokrotności liczby 6: 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, ...;
    3. Wśród wielokrotności wyżej wypisanych szukamy najmniejszej liczby, która jest zarówno wielokrotnością 4 i 6, widzimy że jest to 12.
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Zobacz także
Udostępnij zadanie