Matematyka

Uzupełnij tabelkę: prędkość, czas, droga 4.53 gwiazdek na podstawie 30 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Uzupełnij tabelkę: prędkość, czas, droga

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

`ul("Uzupełniamy kolejne kolumny tabelki:")`

`"prędkość:"\ 32\ ("km")/"h"`  

`"czas:"\ 15\ "min"=15/60\ "h"=1/4\ "h"`  

`"droga:"\ 32\ "km"*1/4=8\ "km"`  

 

`"prędkość:"\ 3\ "m"/"s"`  

`"czas:"\ 1\ "min"=60\ "s"`  

`"droga:"\ 3\ "m"*60=180\ "m"`  

 

`"czas:"\ 5\ "h"`  

 `"droga:"\ 300\ "km"`  

`"prędkość:"\ 300/5\ ("km")/"h"=60\ ("km")/"h"` 

 

`"czas:"\ 30\ "min"=30/60\ "h"=1/2\ "h"`   

`"droga:"\ 15\ "km"` 

`"prędkość:"\ 15/(1/2)\ ("km")/"h"=15:1/2\ ("km")/"h"=15*2\ ("km")/"h"=30\ ("km")/"h"`  

 

`"prędkość:"\ 3\ ("km")/"h"` 

`"droga:"\ 500\ "m"=0,5\ "km"` 

`"czas:"\ (0,5)/3\ "h"=5/30\ "h"=1/6\ "h"=10\ "min"` 

 

`"prędkość:"\ 10\ "m"/"s"`  

`"droga:"\ 300\ "m"`  

`"czas:"\ 300:10\ "s"=30 \"s"`   

 

Prędkość `32 {km}/h` `3 {m}/s` `60 {km}/h` `30 {km}/h` `3 {km}/h` `10 {m}/s`
Czas `15 min` `1 min`

`5 h`

`30 min` `10 min` `30 s`
Droga `8 km` `180 m` `300 km` `15km` `500m` `300m`
DYSKUSJA
user profile image
Michał Luda

0

2016-12-11
w ostatnim 10 m/h to powinno być 10 m/s
user profile image
Jakub

1305

2016-12-12
Cześć, dzięki za zgłoszenie, zadanie zostało zaktualizowane:) Pozdrawiamy!
user profile image
Marcelina Barancewicz

1

2016-12-19
Jak piszecie to wszystko, mam na myśli jak to obliczyć to czasami nie wiem co wpisać i fajnie, że wstawiacie tabelkę, bo jakby jej nie było to nie wiem jakbym wszystko odczytała... Dzięki i pozdrawiam :)
user profile image
Jakub

1305

2016-12-19
@Marcelina Barancewicz Cześć, w tym zadaniu wszystko jest rozpisane obliczenia są przeprowadzone krok po kroku. Pozdrawiamy!
user profile image
Marcelina Barancewicz

1

2016-12-27
@Odrabiamy.pl Na szczęście wszystko dobrze napisałam i dostałam 5+ i nawet miałam takie same odpowiedzi jak pani nauczyciel.
user profile image
Gość

0

2017-01-11
fajnie, dobrze że wstawiacie tabelki bo bym nic nie wiedziała co wpisać, dzięki
Informacje
Matematyka z plusem 6. Liczby i wyrażenia algebraiczne cześć I
Autorzy: Z. Bolałek, M.Dobrowolska, M.Jucewicz, A.Demby, A.Sokołowska, P.Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Jakub

1305

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Zobacz także
Udostępnij zadanie