Matematyka

Uzupełnij: a) Gdyby sprinter mógł biec stale z prędkością 10 m/s (...) 4.62 gwiazdek na podstawie 21 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Uzupełnij: a) Gdyby sprinter mógł biec stale z prędkością 10 m/s (...)

1
 Zadanie

2
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

`"a) Sprinter pokonywałby:"`

  • `"W ciągu"\ 1\ "minuty:"\ 10*60 = 600\ "m"`
  • `"W ciągu"\ 1\ "godziny:"\ 600\ "m"*60 = 36\ 000\ "m"`
  • `"W ciągu"\ 1\ "godziny:"\ 36\ 000 * 0,001\ "km" = 36\ "km"` 

`10\ "m"/"s" = 10*60\ "m"/("min") = 600\ "m"/("min") = 600*60\ "m"/"h" = 36\ 000\ "m"/"h"` `=36\ 000*0,001 ("km")/"h" = 36 ("km")/"h"`

 

`"b) Sokół pokonywałby:"`

  • `"W ciągu"\ 1\ "godziny:"\ 120*1000\ "m" = 120\ 000\ "m"` 
  • `"W ciągu"\ 1\ "minuty:"\ 120\ "km" : 60 = 2\ "km" = 2000\ "m"` 
  • `"W ciągu"\ 1\ "sekundy:"\ 2\ "km" : 60 =`   `1/30\ "km" = 1000/30\ "m"=100/3\ "m"=33 1/3 "m"`  

`120\ ("km")/"h" = 120* 1000/1\ "m"/"h" = 120\ 000\ "m"/"h" = 120\ 000 * 1/60\ "m"/("min")` `= 2000\ "m"/("min") = 2000*1/60\ "m"/"s" = 33 1/3\ "m"/"s"`

DYSKUSJA
user profile image
Gość

około 2 godzin temu
thx <3
user profile image
lauraa2005

6 dni temu
Dziękuję ♥
user profile image
Filip

04-02-2017
nie rozumiem
user profile image
Jakub

2304

06-02-2017
@Filip Cześć, a czego konkretnie nie rozumiesz?
user profile image
Filip

09-02-2017
@Odrabiamy.pl połowy b :(
user profile image
Jakub

2304

10-02-2017
@Filip Cześć, w zadaniu jest wyjaśnione krok po kroku jak została zamieniona jednostka z km/h na m/s.
user profile image
Filip

22-02-2017
@Odrabiamy.pl a dobrze dzieki teraz skumałem hehe dziękuje dzięki wam dostaje same 4 5 6 i jest fajne poprawiam sie dziekuje
Informacje
Matematyka z plusem 6. Liczby i wyrażenia algebraiczne cześć I
Autorzy: Z. Bolałek, M.Dobrowolska, M.Jucewicz, A.Demby, A.Sokołowska, P.Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Jakub

2302

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie