Matematyka

Oblicz w pamięci: a) -12+(-15) 4.51 gwiazdek na podstawie 37 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka
UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

`"a)"`

`-12 + (-15) = -(12 + 15) = -27`

`-40 + 25 = -(40 -25) = -15`

` -101 + (-110) = -(101 + 110 ) = -211`

 

`"b)"`

`-7 + 42 = 42 - 7 = 35 `

`-101 + 74 = -(101-74) = -27`

`-105 + 140 = 140 - 105 = 35`

 

`"c)"`

`-16 + 5 = -(16 -5) = -11`

` 89 + (-19) = 89 - 19 = 70`

`-27 + 32 = 32 - 27 = 5`

 

`"d)"`

`-8 1/2 + 6 = -(8 1/2 - 6) = -2 1/2`

`-1/2 + (-1/2) = -(1/2+1/2) = -2/2 = -1`

`-3 3/4 + 1/4 = - (3 3/4 - 1/4 ) = -3 2/4=-3 1/2`

 

`"e)"`

`-13 + 5,6 = -(13 - 5,6) = -7,4`

`-6,2 + (-2) = -(6,2+2) = -8,2`

`-0,75 + (-2) = -(0,75 + 2) = -2,75`

 

`"f)"`

`-2 + 1/2 = -(2 - 1/2 ) = -1 1/2`

`-0,5 + 1 1/2 = 1 1/2 - 0,5 = 1 1/2 - 1/2 = 1`

`0,75 + (-3/4) = 0,75 - 3/4 = 3/4 - 3/4 = 0 `

DYSKUSJA
user profile image
Gość

0

2017-03-14
Dziękuję thenks
user profile image
Gość

0

2017-03-29
Bardzo dzięki
user profile image
roksi90001

0

2017-04-03
supcio thx
Informacje
Matematyka z plusem 6. Liczby i wyrażenia algebraiczne część II
Autorzy: Dobrowolska Małgorzata, Agnieszka Demby
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Siatka prostopadłościanu

Po rozcięciu powierzchni prostopadłościanu wzdłuż kilku krawędzi i rozłożeniu go na powierzchnię płaską powstanie jego siatka. Jest to wielokąt złożony z prostokątów, czyli ścian graniastosłupa. Ten sam prostopadłościan może mieć kilka siatek.

Siatka prosopadłościanu
Zobacz także
Udostępnij zadanie