Klasa
6 szkoły podstawowej
Przedmiot
Matematyka
Wybierz książkę
Matematyka z plusem 6, Podręcznik

Super zagadka

Rozwiązanie

a) 

Aby skonstruować trapez prostokątny należy najpierw skonstruoować trójkąt prostokątny o jednej przyprostokątnej (a-b) i przeciwprostokątnej c a następnie prostokąt o boku a i drugiej przyprostokątnej trójkąta.

W tym celu:

1. Rysujemy dowolną prostą a

2. Zaznaczamy na prostej a  punkt A

3. Kreślimy prostą prostopadłą do prostej a przechodzącą przez punkt A (w tym celu z punktu A kreślimy łuki o tym samym promieniu, przecinające prostą a w dwóch punktach; z obu otrzymanych punktów kreślimy przecinające się łuki o jednakowych promieniach; przez punkt przecięcia łuków oraz punkt A kreślimy prostą).

4. Rozstawiamy cyrkiel na szerkość odcinka a-b(rysunek pomocniczy)-i wbijamy cyrkiel w punkt A a nastepnie kreślimy łuk na prostej prostopadłej do prostej a (powstaje punkt B)

5. Mierzymy cyrklem długość odcinka c (w podręczniku), wbijamy cyrkiel w punkt B i zakreślamy łuk na prostej a, w punkcie przecięcia łuku z prostą a powstaje punkt C

6. Łączymy punkt B z punktem C (powstaje przeciwprostokątna o długości c).

7. Z punktu A na prostej prostopadłej do a odkładamy długość odcinka b ( w podręczniku)- powstaje punkt E

8. Kreślimy prostą prostopadłą k do prostej a przechodzącą przez punkt E- analogicznie jak w punkcie 3

9. Na prostej k odkładamy długośc odcinka AC- powstaje punkt D

10. Łączymy ze sobą punkt E i D. 

 

b)

Aby skonstruować trapez równoramienny najpierw skonstrujemy trójkąt prostokatny o przyprostokątnej

Czy ta odpowiedź Ci pomogła?

3

Avatar autora

Ania

Nauczycielka matematyki

536

Uczę matematyki od pięciu lat. W mojej pracy najbardziej lubię bezpośredni kontakt z dziećmi. W wolnym czasie doskonalę umiejętność pieczenia tortów.