Matematyka

Matematyka z plusem 6 (Podręcznik, GWO)

Skonstruuj za pomocą cyrkla... 3.86 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

a) kąt 90°

1. Rysujemy prostą a zaznaczamy na niej punkt A

2. Kreślimy prostą prostopadłą o prostej a przechodzącą przez punkt A- (w tym celu z punktu A kreślimy łuki o tym samym promieniu, przecinające prostą a w dwóch punktach; z obu otrzymanych punktów kreślimy przecinające się łuki o jednakowych promieniach; przez punkt przecięcia łuków oraz punkt A kreślimy prostą)

3. Między prostą a a prostą do niej prostopadłą powstaje kąt 90°

 

 

kąt 270° to- 90° ∙ 3 lub 360° - 90°- kąt 90° to kąt zaznaczony poniżej na zielono

 

 

b) kąt 45°

 1. Rysujemy prostą a zaznaczamy na niej punkt A

2. Kreślimy prostą prostopadłą o prostej a przechodzącą przez punkt A- (w tym celu z punktu A kreślimy łuki o tym samym promieniu, przecinające prostą a w dwóch punktach; z obu otrzymanych punktów kreślimy przecinające się łuki o jednakowych promieniach; przez punkt przecięcia łuków oraz punkt A kreślimy prostą)

3. Między prostą a a prostą do niej prostopadłą powstaje kąt 90°

4. Na prostej a zaznaczamy cyrklem łuk o dowolnej wielkości i nie zmieniając rozwartości cyrkla odkładamy taką samą odległość na prostej prostopadłej do a.

5. Z punktów, w których łuki przecinają proste zakreślamy nowe łuki o rozwartości cyrkla takiej jak w punkcie4.

6. Łączymy punkt przecięcia się łuków z punktem A (pomiędzy nową prostą a prostą a powstaje kąt 90°. (poniżej rysunek pomocniczy).

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: M.Dobrowolska , M.Jucewicz, M.Karpiński, P.Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Korepetytor

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Ułamki właściwe i niewłaściwe
  1. Ułamek właściwy – ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika. Ułamek właściwy ma zawsze wartość mniejszą od 1.
    Przykłady: $$3/8$$, $${23}/{36}$$, $$1/4$$, $$0/5$$.
     

  2. Ułamek niewłaściwy – ułamek, którego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika. Ułamek niewłaściwy ma zawsze wartość większą od 1.
    Przykłady: $${15}/7$$, $$3/1$$, $${129}/5$$, $${10}/5$$.
     

Zobacz także
Udostępnij zadanie