Klasa
6 szko艂y podstawowej
Przedmiot
Matematyka
Wybierz ksi膮偶k臋
Matematyka z kluczem 6. Podr臋cznik cz. 1, Podr臋cznik

1

Rozwi膮zanie

a)

W obu dzbankach mamy pewn膮 ilo艣膰 wody (w obu dzbankach tak膮 sam膮).

Chcemy, aby w drugim dzbanku by艂o razy wi臋cej wody.

Zastan贸wmy si臋, na ile r贸wnych cz臋艣ci podzieli膰 wod臋 w dzbanku.

Zauwa偶my, 偶e skoro w drugim dzbanku ma by膰 dwa razy wi臋cej wody ni偶 w pierwszym, to gdyby w pierwszym dzbanku by艂a cz臋艣膰 wody, to w drugim by艂yby cz臋艣ci wody (bo dwa razy wi臋cej ni偶 cz臋艣膰 wody to cz臋艣ci wody). Jednak w tym przypadku liczba wszystkich cz臋艣ci wody (z obu dzbank贸w) jest r贸wna , czyli jest liczb膮 nieparzyst膮 - wiemy, 偶e pocz膮tkowo w obu dzbankach mamy mie膰 po tyle samo cz臋艣ci wody, czyli liczba wszystkich cz臋艣ci wody musi by膰 liczb膮 parzyst膮. Mo偶emy wi臋c przyj膮膰, 偶e mamy dwa razy wi臋cej cz臋艣ci wody, a wi臋c w ka偶dym dzbanku mamy cz臋艣ci wody.

Dzielimy wod臋 w naszym dzbanku na  r贸wne cz臋艣ci (rysunek poni偶ej):

Czy to rozwi膮zanie by艂o pomocne?

3

Avatar autora

艁ukasz

Nauczyciel matematyki

111聽512

Nauczyciel matematyki, korepetytor z do艣wiadczeniem. Interesuj臋 si臋 pi艂k膮 no偶n膮.

Komentarze