Matematyka

Matematyka na czasie! 2 (Zbiór zadań, Nowa Era )

Asia wyszła z psem na długi spacer. Na wykresie ... 4.4 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Asia wyszła z psem na długi spacer. Na wykresie ...

8
 Zadanie
9
 Zadanie

10
 Zadanie

W ciągu pierwszej godziny Asia pokonała trasę długości 2 km, bo jej odległość od domu rosła aż do 2 km. 

Następnie przez pół godziny albo odpoczywała albo spacerowała po trasie oddalonej od domu o 2 km. 
Nie możemy dokładnie określić, czy Asia pokonała wtedy jakąś drogę. 

W ciągu kolejnej godziny oddaliła się od domu o kolejne 3 km, czyli pokonała trasę długości 3 km. 
Znajdowała się wtedy w odległości 5 km od domu.

Następnie w ciągu godziny pokonała trasę długości 2 km, gdyż przybliżyła się do domu o 2 km, czyli znajdowała się w odległości 3 km od domu.  

Ponownie przez pół godziny albo odpoczywała albo spacerowała po trasie oddalonej od domu o 3 km. 
Nie możemy dokładnie określić, czy Asia pokonała wtedy jakąś drogę. 

W ciągu ostatnich 2 h Asia pokonała drogę długości 3 km, gdyż jej odlełość od domu zmalazła od 3 km aż do 0, czyli Asia wróciła do domu. 


Obliczamy, ile co najmniej kilometrów pokonała Asia. 
`2 \ "km"+3 \ "km"+2 \ "km"+3 \ "km"=10 \ "km"` 

Podczas spaceru Asia pokonała co najmniej 10 km. Nie możemy jednak dokładnie określić, jaką długość miała trasa przebyta przez Asię. 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły

Licznikiem ułamka zwykłego jest liczba naturalna jaką utworzyłyby cyfry ułamka dziesiętnego, gdyby nie było przecinka, mianownikiem jest liczba zbudowana z cyfry 1 i tylu zer, ile cyfr po przecinku zawiera ułamek dziesiętny.

Przykłady:

  • $$0,25 = {25}/{100}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 25 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z dwóch zer, czyli liczba 100, ponieważ dwie cyfry stoją po przecinku,

  • $$4,305={4305}/{1000}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 4305 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z trzech zer, czyli liczba 1000, ponieważ trzy cyfry stoją po przecinku.

Zobacz także
Udostępnij zadanie