Matematyka

Na parkingu salonu 4.71 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 3 Klasa
  3. Matematyka

Z treści zadania wiadomo, że:

  • 4 samochody są czarne
  • 3 samochody są srebrne
  • 10-4-3=3 samochody są granatowe

 

 

`a)` 

Aby trzy wybrane samochody były różnych kolorów, musimy wybrać po jednym samochodzie z każdego koloru.

Samochód czarny możemy wybrać na 4 sposoby, samochód srebrny na 3 sposoby, samochód granatowy także na 3 sposoby. Zgodnie z regułą mnożenia liczba możliwości jest równa:

`4*3*3=36` 

 

 

`b)` 

Możemy wybrać 3 samochody czarne lub 3 samochody srebrne lub 3 samochody granatowe. Są to zdarzenia rozłączne, więc skorzystamy z reguły dodawania. Jeśli spośród 4 samochodów czarnych mamy wybrać 3 to mamy 4 możliwości (za każdym razem odrzucamy jeden z czterech samochodów). Przy wyborze 3 samochodów srebrnych spośród 3 samochodów srebrnych mamy tylko 1 możliwość, tak samo dla samochodów granatowych. Liczba możliwości jest więc równa:

`4+1+1=6` 

 

DYSKUSJA
Informacje
MATeMAtyka 3. Zakres podstawowy
Autorzy: Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska, Jolanta Wesołowska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie