Matematyka

Matematyka z plusem 2 (Zbiór zadań, GWO)

Jaką liczbą można zastąpić ... 4.43 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

`"a)"\ \diamond^2=25` 

`\diamond=5\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-5` 

 

`"b)"\ \diamond^2=49`  

`\diamond=7\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-7`  

 

`"c)"\ \diamond^2=1` 

`\diamond=1\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-1`  

 

`"d)"\ \diamond^2=0` 

`\diamond=0` 

 

`"e)"\ \diamond^2=-9` 

Brak rozwiązania. Nie istnieje liczba rzeczywista, której druga potęga jest liczbą ujemną.

 

`"f)"\ \diamond^2=1/4` 

`\diamond=1/2\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-1/2` 

 

`"g)"\ \diamond^2=0,09` 

`\diamond=0,3\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-0,3`    

 

`"h)"\ \diamond^2=-0,25` 

Brak rozwiązania. Nie istnieje liczba rzeczywista, której druga potęga jest liczbą ujemną.

 

`"i)"\ \diamond^2=36/25` 

`\diamond=6/5\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-6/5` 

 

`"j)"\ \diamond^2=6 1/4` 

`\ \ \ \diamond^2=25/4` 

`\diamond=5/2\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-5/2` 

 

`"k)"\ \diamond^2=5 4/9` 

`\ \ \ \diamond^2=49/9`  

`\diamond=7/3\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-7/3` 

 

`"l)"\ \diamond^2=2,25` 

`\ \ \ \diamond^2=2 1/4` 

`\ \ \ \diamond^2=9/4`

`\diamond=3/2\ \ \ \ "lub"\ \ \ \ \diamond=-3/2`  

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z plusem 2
Autorzy: Jacek Lech, Marek Pisarski, Marcin Braun
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kwadrat

Kwadrat to prostokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości.

Przekątne kwadratu są prostopadłe, mają równą długość i wspólny środek. Przekątne tworzą z bokami kwadratu kąt 45°.

Długość jednego boku jest wymiarem kwadratu.

kwadrat
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Udostępnij zadanie