Matematyka

Zamień ułamek zwykły na ... 4.34 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Rozszerzamy lub skracamy ułamek tak, aby w jego mianowniku otrzymać 10, 100, 1000 itd. 
Jeżeli nie jest to możliwe należy podzielić licznik przez mianownik. 

`a) \ 7/5 \ stackrel(*2)= \ 14/10=1,4` 

`b) \ 17/25 \ stackrel(*4)= \ 68/100=0,68` 


`c) \ 7/125 \ stackrel(*8)= \ 56/1000=0,056` 


`d) \ 37/40 \ stackrel(*25)= \ 925/1000=0,925` 


`e) \ 249/250 \ stackrel(*4)= \ 996/1000=0,996` 


`f) \ 6666/32=208 10/32=208 5/16 \ stackrel(*625)= \ 208 3125/(10 \ 000)=208, 3125` 


`g) \ 58/11=5 3/11=5,(27)` 


`h) \ 58/44=1 14/44=1,3(18)` 


`i) \ 5/36=0,13(8)` 


`j) \ 345/111=3 12/111=3,(108)` 


`k) \ 47/99=0,(47)` 



Obliczenia:

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka na czasie! 1
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Zobacz także
Udostępnij zadanie