Matematyka

Oblicz według wzoru. 4.43 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

`"a)"\ 4 1/4-2 1/8=4 2/8-2 1/8=2 1/8`

Doprowadzamy części ułamkowe do wspólnego mianownika, czyli do 8.

`1/4\ \stackrel(*2)=\ 2/8`

Drugi ułamek ma już w mianowniku 8.

Następnie odejmujemy od siebie całości oraz części ułamkowe.

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"b)"\ 1 1/2-1 1/3=1 3/6-1 2/6=1/6`

Doprowadzamy części ułamkowe do mianownika 6.

`1/2\ \stackrel(*3)=\ 3/6`

`1/3\ \stackrel(*2)=\ 2/6`

Następnie odejmujemy od siebie całości oraz części ułamkowe.

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"c)"\ 5 2/3-3 2/5=5 10/15-3 6/15=2 4/15`

Doprowadzamy części ułamkowe do mianownika 15.

`2/3\ \stackrel(*5)=\ 10/15`

`2/5\ \stackrel(*3)=\ 6/15`

Następnie odejmujemy od siebie całości oraz części ułamkowe.

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"d)"\ 3 1/3-1 1/4=3 4/12-1 3/12=2 1/12`

Doprowadzamy części ułamkowe do mianownika 12.

`1/3\ \stackrel(*4)=\ 4/12`

`1/4\ \stackrel(*3)=\ 3/12`

Następnie odejmujemy od siebie całości oraz części ułamkowe.

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"e)"\ 2 1/4-1 1/5=2 5/20-1 4/20=1 1/20`

Doprowadzamy części ułamkowe do mianownika 20.

`1/4\ \stackrel(*5)=\ 5/20`

`1/5\ \stackrel(*4)=\ 4/20`

Następnie odejmujemy od siebie całości oraz części ułamkowe.

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"f)"\ 6 2/6-4 2/9=6 6/18-4 4/18=2 2/18`

Doprowadzamy części ułamkowe do mianownika 18.

`2/6\ \stackrel(*3)=\ 6/18`

`2/9\ \stackrel(*2)=\ 4/18`

Następnie odejmujemy od siebie całości oraz części ułamkowe.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 5. Ćwiczenia podstawowe
Autorzy: Mariola Tokarska, Agnieszka Orzeszek, Piotr Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Zobacz także
Udostępnij zadanie