Matematyka

Matematyka 2. Ćwiczenia podstawowe (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Zakład mleczarski zamówił kartoniki ... 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Zakład mleczarski zamówił kartoniki ...

4
 Zadanie

5
 Zadanie
6
 Zadanie

W kartoniku ma się zmiescić 0,25 l śmietany.

`0,25\ "l"=0,25\ "dm"^3`

Zamieńmy dm na mm, ponieważ zapisaliśmy długość krawędzi w mm (wynik mamy podać w przybliżeniu z dokładnością do 1 mm).

`0,25\ "dm"^3= 0,25*1\ "dm"^3=0,25*1\ "dm"*1\ "dm"*1\ "dm"=0,25*100\ "mm"*100\ "mm"*100\ "mm"=`

`0,25*100^3"mm"^3= 0,25*1000000\ "mm"^3=250000\ "mm"^3`

`0,25\ "dm"^3=250000\ "mm"^3`

W kartoniku ma się zmieścić 250 000 mm3 mleka.

 

Na rysunku po prawej stronie znajduje się prostopadłościan, który prezentuje, ile faktycznie mleka mieści się w kartoniku (odjęliśmy od boków grubość tektury - od każdego boku dwa razy po 1mm).

Objętość tego prostopadłościanu musi być równa 250 000 mm3 (ponieważ tyle mleka ma się w nim zmieścić).

`250000=58*98*h`

`250000=5684*h`

`h~~43,983\ [mm]`

`h~~44\ [mm]`

Obliczyliśmy jaka będzie wysokość mleka, jeżeli będzie ono wypełniać szczelnie wnętrze kartoniku.

Do otrzymanego wyniku musimy dodać 2 mm, ponieważ tektura ma grubość 1 mm. 

`H=h+2`

`H=44+2`

`H=46\ [mm]`

 

Odp: Kartonik powinien mieć 46 mm wysokości. 

DYSKUSJA
user profile image
Agnieszka

18 kwietnia 2018
Dzieki za pomoc :)
user profile image
Iris

23 marca 2018
Dzięki za pomoc :):)
Informacje
Autorzy: Jacek Lech
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Justyna

11433

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Skala i plan

Przy wykonywaniu rysunków niektórych przedmiotów lub sporządzaniu map, planów musimy zmniejszyć rzeczywiste wymiary przedmiotów, aby rysunki zmieściły się na kartce. Są też rzeczy niewidoczne dla oka, które obserwujemy za pomocą mikroskopu, wówczas rysunki przedstawiamy w powiększeniu.
W tym celu stosujemy pewną skalę. Skala określa, ile razy dany obiekt został pomniejszony lub powiększony. Rozróżniamy zatem skale zmniejszające i zwiększające.

Skala 1:2 („jeden do dwóch”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy mniejszy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy mniejsze od rzeczywistych.

Skala 2:1 („dwa do jednego”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy większy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy większe od rzeczywistych.

Skala 1:1 oznacza, że przedstawiony obiekt jest taki sam jak rzeczywisty.

Przykład:

skala
 

Prostokąt środkowy jest wykonany w skali 1:1. Mówimy, że jest naturalnej wielkości. Prostokąt po lewej stronie został narysowany w skali 1:2, czyli jego wszystkie wymiary zostały zmniejszone dwa razy. Prostokąt po prawej stronie został narysowany w skali 2:1, czyli jego wszystkie wymiary zostały zwiększone dwa razy.

 

Przykłady na odczytywanie skali:

  • skala 1:50 oznacza zmniejszenie 50 razy
  • skala 20:1 oznacza zwiększenie 20 razy
  • skala 1:8 oznacza zmniejszenie 8 razy
  • skala 5:1 oznacza zwiększenie 5 razy
 

Plan to obraz niewielkiego obszaru, terenu, przedstawiony na płaszczyźnie w skali. Plany wykonuje się np. do przedstawienia pokoju, mieszkania, domu, rozkładu ulic w osiedlu lub mieście.

Mapa to podobnie jak plan obraz obszaru, tylko większego, przedstawiony na płaszczyźnie w skali (mapa musi uwzględniać deformację kuli ziemskiej). Mapy to rysunki terenu, kraju, kontynentu.

Skala mapy
Na mapach używa się skali pomniejszonej np. 1:1000000. Oznacza to, że 1 cm na mapie oznacza 1000000 cm w rzeczywistości (w terenie).

Przykłady na odczytywanie skali mapy
  • skala 1:500000 oznacza, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości
  • skala 1:2000 oznacza, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości
Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $$AB⊥CD$$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $$AB∥CD$$.

    odicnkirownolegle
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie