Matematyka

Na rysunku przedstawiona jest ... 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

a) 

Na rysunku są:

- dwie ściany o wymiarach: 2 x 1

- dwie ściany o wymiarach 1 x 3

- dwie ściany o wymiarach 2 x 3

Skala wynosi 1:2, czyli 1 cm na rysunku odpowiada 2 cm w rzeczywistości.

Oznacza to, że rysunek jest przedstawiony dwa razy mniejszy, niż jest w rzeczywistości.

W rzeczywistości są:

- dwie ściany o wymiarach 4 x 2

- dwie ściany o wymiarach 2 x 6

- dwie ściany o wymiarach 4 x 6

 

 

b) Pole siatki możemy obliczyć, licząc pole trzech różnych ścian (ściany 1, 2 oraz 3 - oznaczenie na rysuku). Następnie mnożymy pole każdej z tych ścian przez 2 (bo są po dwie ściany) i sumujemy uzyskane wyniki.

`P_c=2*P_1+2*P_2+2*P_3`

 

c) 

W skali 1:2 wymiary prostopadłościanu to: 2 x 3 x 1.

W skali 1:1 wymiary będą dwa razy większe, czyli: 4 x 6 x 2.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły

Licznikiem ułamka zwykłego jest liczba naturalna jaką utworzyłyby cyfry ułamka dziesiętnego, gdyby nie było przecinka, mianownikiem jest liczba zbudowana z cyfry 1 i tylu zer, ile cyfr po przecinku zawiera ułamek dziesiętny.

Przykłady:

  • $$0,25 = {25}/{100}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 25 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z dwóch zer, czyli liczba 100, ponieważ dwie cyfry stoją po przecinku,

  • $$4,305={4305}/{1000}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 4305 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z trzech zer, czyli liczba 1000, ponieważ trzy cyfry stoją po przecinku.

Zobacz także
Udostępnij zadanie