Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Wybierz jakąś liczbę ... 4.71 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Wybieram liczbę 7.

Dodaje do niej 6 i wynik mnożę przez 2:

`7+6=13`

`13*2=26`

Dodaję 3 i wynik mnożę przez 2:

`26+3=29`

`29*2=58`

Odejmuję 30 i dzielę wynik przez wybraną przez siebie liczbę:

`58-30=28`

`28:7=4`

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

Wybierzmy inną liczbę. Wybieram liczbę 15.

Dodaje do niej 6 i wynik mnożę przez 2:

`15+6=21`

`21*2=42`

Dodaję 3 i wynik mnożę przez 2:

`42+3=45`

`45*2=90`

Odejmuję 30 i dzielę wynik przez wybraną przez siebie liczbę:

`90-30=60`

`60:15=4`

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

Wykonajmy jeszcze raz wszystkie działania, wybierając jako liczbę kwadracik.

Do kwadraciku dodaję 6:

`square+6`

Wynik mnożę przez 2:

`(square+6)*2=2*square+12`

Dodaję 3:  

`2*square+12+3=2*square+15`

Wynik mnożę przez 2:

`(2*square+15)*2=2*2*square+30=4*square+30`

Odejmuję 30:

`4*square+30-30=4*square`

Dzielę wynik przez liczbę wybraną na początku. Nasza liczba to kwadracik. Dzieląc przez kwadracik zostanie sama 4.

Nie ma znaczenia jaką liczbę wybiorę na początku. Kolejne działania zawsze doprowadzają do wyniku 4 razy liczba początkowa. Więc dzieląc przez tę liczbę zawsze otrzymam 4.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Udostępnij zadanie