Matematyka

Oblicz, jakim procentem liczby ... 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Obliczamy jakim procentem liczby 500 jest liczba:

a) 5

Ustalamy jaką częścią liczby 500 jest liczba 5.

Liczba 5 jest 5/500 częścią liczby 500.

Skróćmy ułamek:

Liczba 5 jest 1/100 częścią liczby 500.

Otrzymaną część przedstawiamy jako procent, czyli mnozymy ułamek przez 100%.

 

Liczba 5 stanowi 1% liczby 500.

 

b) 15

Ustalamy jaką częścią liczby 500 jest liczba 15.

Liczba 15 jest 15/500 częścią liczby 500.

Skróćmy ułamek:

Liczba 15 jest 3/100 częścią liczby 500.

Otrzymaną część przedstawiamy jako procent, czyli mnożymy ułamek przez 100%.

 

Liczba 15 stanowi 3% liczby 500.

 

c) 50

Liczba 50 jest 50/500 częścią liczby 500.

Skróćmy ułamek:

Liczba 5 jest 1/10 częścią liczby 500.

Ułamek przedstawiamy jako procent.

 

Liczba 50 stanowi 10% liczby 500.

 

d) 100

Liczba 100 jest 100/500 częścią liczby 500.

Skróćmy ułamek:

Liczba 100 jest 1/5 częścią liczby 500.

Ułamek przedstawiamy jako procent.

 

Liczba 100 stanowi 20% liczby 500.

 

e) 300

Liczba 300 jest 300/500 częścią liczby 500.

Skróćmy ułamek:

Liczba 300 jest 3/5 częścią liczby 500.

Ułamek przedstawiamy jako procent.

 

Liczba 300 stanowi 60% liczby 500.

 

f) 400

Liczba 400 jest 400/500 częścią liczby 500.

Liczba 400 jest 4/5 częścią liczby 500.

Ułamek przedstawiamy jako procent.

 

Liczba 400 stanowi 80% liczby 500.

 

g) 800

Liczba 800 jest 800/500 częścią liczby 500.

Liczba 400 jest 8/5 częścią liczby 500.

Ułamek przedstawiamy jako procent.

 

Liczba 800 stanowi 160% liczby 500.

 

h) 1500

Liczba 1500 jest 1500/500 częścią liczby 500.

Ułamek przedstawiamy jako procent.

 

Liczba 1500 stanowi 300% liczby 500.

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Justyna

14425

Nauczyciel

Wiedza
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom