Matematyka

Matematyka wokół nas 1 (Zbiór zadań, WSiP)

Zakład krawiecki miał wykonać na zamówienie 4.43 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Zakład krawiecki miał wykonać na zamówienie

4
 Zadanie
5
 Zadanie
6
 Zadanie

7
 Zadanie

8
 Zadanie
9
 Zadanie
10
 Zadanie

Oznaczmy liczbę garniturów, które trzeba wykonać, jako x. 

Na początku zakład w ciągu 15 dni wykonywał x garniturów, czyli w ciągu jednego dnia wykonywał następującą liczbą garniturów:

`x:15=x/15`

Potem zakłada musiał wykonać x garniturów w 12 dni (3 dni krócej), czyli w ciągu jednego dnia musiał wykonać następującą liczbę garniturów:

`x:12=x/12`

 

Wydajność określa, ile garniturów wykonywał zakład w ciągu jednego dnia. 

Obliczamy, o ile procent musi wzrosnąć wydajność, czyli obliczamy, jakim procentem starej wydajności jest różnica tych wydajności:

`(x/12-x/15)/(x/15)=(x*(1/12-1/15))/(x*1/15)=(1/12-1/15)/(1/15)=(5/60-4/60)/(1/15)=(1/60)/(1/15)=1/60:1/15=1/60*15/1=15/60=1/4=25/100=25%\ \ \ \ \ \ odp.\ B`

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka wokół nas 1
Autorzy: Ewa Duvnjak, Ewa Kokiernak-Jurkiewicz
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Zobacz także
Udostępnij zadanie