Wpisz brakujące liczby ... - Zadanie 1: Matematyka 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 - strona 84
Matematyka
Matematyka 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)
Wpisz brakujące liczby ... 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

a)      (mnożymy przez liczbę )

  (mnożymy przez liczbę )

Zadanie premium

Reszta rozwiązania tego zadania jest widoczna tylko dla użytkowników Premium dla klasy 5 szkoły podstawowej

Jedynie niewielka część zadań rozwiązanych przez naszych nauczycieli jest dostępna za darmo. Wykup konto Premium, aby uzyskać dostęp do całej zawartości serwisu 🙂
DYSKUSJA
opinia do rozwiązania undefined
Gość

1 grudnia 2017
Czemu trzeba wykupić premium????
komentarz do zadania undefined
Odrabiamy.pl

1031

1 grudnia 2017

@Gość Cześć, zadania premium pomagają nam w utrzymaniu i rozwoju strony. Bez pomocy użytkowników serwis nie mógłby istnieć.

opinia do odpowiedzi undefined
Gość

1

8 stycznia 2017
Zad 2 str 81
opinia do zadania undefined
Agnieszka

40975

9 stycznia 2017
@Gość Cześć, to zadanie jest dostępne dla użytkowników premium, aby je zobaczyć należy wykupić konto, jego koszt to od 3.80zł za 15 dni. Pozdrawiamy
klasa:
5 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Anna Dubiecka, Ewa Malicka
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302173059
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Rozszerzanie i skracanie ułamków

Każdy ułamek możemy rozszerzyć poprzez pomnożenie zarówno licznika jak i mianownika przez dowolną liczbę różną od 0. Pamiętamy przy tym o dwóch zasadach:

  • Każda liczba pomnożona przez 0 da 0
  • Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia, a przez 0 nie dzielimy

Przykłady rozszerzania ułamków:

  • ${3}/{5}={3×3}/{5×3}={9}/{15}$
  • ${4}/{7}={4×5}/{7×5}={20}/{35}$

Każdy ułamek możemy skrócić dzieląc zarówno licznik i mianownik przez liczbę, przez którą obie liczby są podzielne.

Przykłady skracania ułamków

  • ${6}/{10}={3}/{5}$
  • ${8}/{32}={1}/{4}$
  • ${14}/{7}=2$

Uwaga!

Wynik ułamkowy zawsze sprowadzamy do postaci nieskracalnej! Możemy skracać lub rozszerzać część ułamkową w ułamku mieszanym.
Sprowadzanie ułamków do wspólnego mianownika

Ułamki o różnych mianownikach można sprowadzić do postaci o jednakowych mianownikach.
W tym celu wystarczy rozszerzyć lub skrócić te ułamki (lub jeden z nich) tak, aby w mianowniku otrzymać taka samą liczbę (czyli właśnie ułamki o takich samych mianownikach).

Wspólnym mianownikiem może być wspólna wielokrotność dwóch liczb, będących mianownikami danych ułamków, lub najmniejsza wspólna wielokrotność danych mianowników.
Przykład: Sprowadźmy do wspólnego mianownika ułamki $1/{12}$ i $3/{16}$.

  1. I sposób
    Wspólnym mianownikiem może być wspólna wielokrotność liczb, będących mianownikami danych ułamków, czyli liczba $12•16= 192$.

    W tym przypadku rozszerzamy pierwszy ułamek przez 16, a drugi przez 12, tak aby oba ułamki miały ten sam mianownik (równy $12•16$).
    Następnie rozszerzamy ułamki przez 16 oraz 12:
    $1/{12}= {1•16}/{12•16}= {16}/{192}$
    $3/{16}= {3•12}/{16•12}= {36}/{192}$

  2. II sposób
    Wspólnym mianownikiem może być najmniejsza wspólna wielokrotność dwóch liczb, będących mianownikami danych ułamków, czyli NWW (12, 16).

    nww

    Wspólnym mianownikiem danych ułamków będzie liczba 48.
    $1/{12}= {48÷12•1}/{48}= 4/{48}$
    $3/{16}= {48÷16•3}/{48}= 9/{48}$

    Lub inaczej: pierwszy ułamek rozszerzamy przez 4 (bo $12•4=48$), a drugi przez 3 (bo $16•3=48$).
    $1/{12}={1•4}/{12•4}= 4/{48}$
    $3/{16}={3•3}/{16•3}=9/{48}$

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMYZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NAWIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIEKOMENTARZY
komentarze
... irazy podziękowaliście
Autorom