Matematyka

Policzmy to razem 2 (Podręcznik, Nowa Era)

Rozwiąż równanie 4.6 gwiazdek na podstawie 10 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

`a)\ 8x-2=4x+30\ \ \ |-4x`

`\ \ \ 4x-2=30\ \ \ |+2`

`\ \ \ 4x=32\ \ \ |:4`

`\ \ \ x=8`

 

`b)\ x-(x+3)=2(x-1,5)`

`\ \ \ x-x-3=2x-3`

`\ \ \ -3=2x-3\ \ \ |+3`

`\ \ \ 2x=0\ \ \ |:2`

`\ \ \ x=0`

 

`c)\ 5(x-2)+7=11x-27`

`\ \ \ 5x-10+7=11x-27`

`\ \ \ 5x-3=11x-27\ \ \ |-5x`

`\ \ \ -3=6x-27\ \ \ |+27`

`\ \ \ 24=6x\ \ \ |:6`

`\ \ \ x=4`

 

`d)\ 7-3(x+10)=10+6(2-3x)`

`\ \ \ 7-3x-30=10+12-18x`

`\ \ \ -3x-23=22-18x\ \ \ |+18x`

`\ \ \ 15x-23=22\ \ \ |+23`

`\ \ \ 15x=45\ \ \ |:15`

`\ \ \ x=3`

 

`e)\ 2(x-1)+3(x-2)=2`

`\ \ \ 2x-2+3x-6=2`

`\ \ \ 5x-8=2\ \ \ |+8`

`\ \ \ 5x=10\ \ \ |:5`

`\ \ \ x=2`

 

`f)\ 4-(5x+2)*6-3(x+2)=30`

`\ \ \ 4-30x-12-3x-6=30`

`\ \ \ -33x-14=30\ \ \ |+14`

`\ \ \ -33x=44\ \ \ |:(-33)`

`\ \ \ x=44/(-33)=-4/3=-1 1/3`

 

   

   

   

 

 

DYSKUSJA
user profile image
janek

21 listopada 2017
dzieki :)
user profile image
Nina

15 października 2017
Dzięki :):)
Informacje
Policzmy to razem 2
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Prostopadłościan

Prostopadłościan to figura przestrzenna, której kształt przypomina pudełko lub akwarium.

Prostopadłościan

  • Każda ściana prostopadłościanu jest prostokątem.
  • Każdy prostopadłościan ma 6 ścian - 4 ściany boczne i 2 podstawy, 8 wierzchołków i 12 krawędzi.
  • Dwie ściany mające wspólną krawędź nazywamy prostopadłymi.
  • Dwie ściany, które nie mają wspólnej krawędzi, nazywamy równoległymi.
  • Każda ściana jest prostopadła do czterech ścian oraz równoległa do jednej ściany.

Z każdego wierzchołka wychodzą trzy krawędzie – jedną nazywamy długością, drugą – szerokością, trzecią – wysokością prostopadłościanu i oznaczamy je odpowiednio literami a, b, c. Długości tych krawędzi nazywamy wymiarami prostopadłościanu.

Prostopadłościan - długości

a – długość prostopadłościanu, b – szerokość prostopadłościanu, c - wysokość prostopadłościanu.

Prostopadłościan, którego wszystkie ściany są kwadratami nazywamy sześcianem.Wszystkie krawędzie sześcianu mają jednakową długość.

kwadrat
Zobacz także
Udostępnij zadanie