Matematyka

Policzmy to razem 1 (Podręcznik, Nowa Era)

Oblicz długość łuku 4.8 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

`a)`

Obliczamy, jaką częścią kąta pełnego jest podany kąt. 

`90^o/360^o=90/360=1/4`

 

Obliczamy długość łuku biorąc `1/4` obwodu okręgu. 

`l=1/strike4^2*strike2^1*pi*14\ cm=14/2pi\ cm=7pi\ cm~~7*3,14\ cm=21,98\ cm=219,8\ mm~~220\ mm`

 

 

`b)`

Obliczamy, jaką częścią kąta pełnego jest podany kąt. 

`100^o/360^o=100/360=10/36=5/18`

 

Obliczamy długość łuku biorąc `5/18` obwodu okręgu:

`l=5/strike18^9*strike2^1*pi*20\ cm=100/9pi\ cm~~100/9*3,14\ cm=314/9\ cm=34,88..\ cm=348,8\ mm~~349\ mm`

 

 

`c)`

Obliczamy, jaką częścią kąta pełnego jest podany kąt. 

`250^o/360^o=250/360=25/36`

 

Obliczamy długość łuku biorąc `25/36` obwodu okręgu:

`l=25/strike36^1*2*pi*strike36^1\ cm=50pi\ cm~~50*3,14\ cm=157\ cm=1570\ mm`

 

 

 

`d)`

Obliczamy, jaką częścią kąta pełnego jest podany kąt. 

`1^o/360^o=1/360`

 

Obliczamy długość łuku biorąc `1/360` obwodu okręgu: 

`l=1/strike360^180*strike2^1*pi*1\ m=1/180*pi*100\ cm=1/180*pi*1000\ mm=1000/180pi\ mm=`

`\ \ =100/18pi\ mm=50/9pi\ mm~~50/9*3,14\ mm=157/9\ mm=17,44...\ mm~~17\ mm`

DYSKUSJA
Informacje
Policzmy to razem 1
Autorzy: Janowicz Jerzy
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.
  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.
Zobacz także
Udostępnij zadanie