Matematyka

Policzmy to razem 1 (Podręcznik, Nowa Era)

Rozwiąż równanie. 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

`a)\ 6-[2(x-5)+9]=1/3x+7` 

`\ \ \ 6-[2x-10+9]=1/3x+7` 

`\ \ \ 6-(2x-1)=1/3x+7` 

`\ \ \ 6-2x+1=1/3x+7` 

`\ \ \ 7-2x=1/3x+7\ \ \ |-7` 

`\ \ \ -2x=1/3x\ \ \ |+2x` 

`\ \ \ 2 1/3x=0\ \ \ |:2 1/3` 

`\ \ \ x=0` 

 

 

`b)\ 9,5-{8,5-[7,5-(6,5-4,5x)]}=-2,5` 

`\ \ \ 9,5-{8,5-[7,5-6,5+4,5x]}=-2,5` 

`\ \ \ 9,5-{8,5-[1+4,5x]}=-2,5` 

`\ \ \ 9,5-{8,5-1-4,5x}=-2,5` 

`\ \ \ 9,5-{7,5-4,5x}=-2,5` 

`\ \ \ 9,5-7,5+4,5x=-2,5` 

`\ \ \ 2+4,5x=-2,5\ \ \ |-2` 

`\ \ \ 4,5x=-4,5\ \ \ |:4,5` 

`\ \ \ x=-1` 

 

`c)\ (2x+3)/5+(7x)/10=x+4\ \ \ |*10` 

`\ \ \ 2(2x+3)+7x=10x+40` 

`\ \ \ 4x+6+7x=10x+40` 

`\ \ \ 11x+6=10x+40\ \ \ |-10x` 

`\ \ \ x+6=40\ \ \ |-6` 

`\ \ \ x=34` 

 

`d)\ (1/2x+1)/3-(1/3x+1)/2=1/3x\ \ \ |*6` 

`\ \ \ 2(1/2x+1)-3(1/3x+1)=2x` 

`\ \ \ x+2-x-3=2x` 

`\ \ \ -1=2x\ \ \ |:2` 

`\ \ \ x=-1/2 

 

`e)\ ((x+1)/2+(x-1)/3)/6=1\ \ \ |*6` 

`\ \ \ (x+1)/2+(x-1)/3=6\ \ \ |*6` 

`\ \ \ 3(x+1)+2(x-1)=36` 

`\ \ \ 3x+3+2x-2=36` 

`\ \ \ 5x+1=36\ \ \ |-1` 

`\ \ \ 5x=35\ \ \ |:5` 

`\ \ \ x=7`    

 

DYSKUSJA
Informacje
Policzmy to razem 1
Autorzy: Janowicz Jerzy
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie