Klasa
3 szkoły ponadpodstawowej
Przedmiot
Język francuski
Wybierz książkę
C'est parti! 3, Zeszyt ćwiczeń

13

Rozwiązanie

W języku francuskim - w przeciwieństwie do języka polskiego - występuje tzw. tryb łączący (le subjonctif). Stosujemy go w kilku bardzo konkretnych sytuacjach:

  • wyrażenie uczuć, odczuć, np. Boję się, że będę miał wypadek. - J'ai peur que j'aie un accident.; Cieszę się, że jesteś ze mną. - Je suis heureux que tu sois avec moi.
  • wyrażanie chęci, pragnienia, np. Chciałbym, żeby zdał egzamin. - Je voudrais qu'il passe l'examen.; Życzę wam, żebyście dojechali bezpiecznie. - Je vous souhaite que vous arriviez en toute sécurité.
  • z wyrażeniami nieosobowymi, np. Trzeba, żebyśmy jutro kupili mleko. - Il faut que nous achetions du lait demain.; To niemożliwe, żeby wyjechały za granicę. - Il est impossible qu'elles partent à l'étranger.
  • wyrażanie swojej opinii, ale tylko w zdaniach przeczących i w pytaniach, np. Sądzisz, że poszła do sklepu? - Tu crois qu'elle aille au magasin ?; Nie wydaje mi się, żeby to mogło zadziałać. - Je ne pense pas que cela puisse fonctionner.

Schemat tworzenia trybu łączącego wygląda następująco: que + temat czasownika w 3. os. l. mnogiej czasu teraźniejszego + końcówki.

Końcówki trybu subjonctif oraz przykładowo odmienione czasowniki regarder (oglądać) i finir (kończyć) przedstawiono w tabelce poniżej.

    regarder finir
Que je -e regarde finisse
Que tu -es regardes finisses
Qu'il/elle/on -e regarde finisse
Que nous -ions regardions finissions
Que vous -iez regardiez finissiez
Qu'ils/elles -ent regardent finissent

 

Niektóre z czasowników odmieniają się nieregularnie w trybie subjonctif. Należą do nich m.in. czasowniki être (być), avoir (mieć), aller (jechać, iść) oraz vouloir (chcieć). Ich odmianę przedstawiono w poniższej tabelce. 

  être avoir aller vouloir
Que je/j' sois aie aille veuille
Que tu sois aies ailles veuilles
Qu'il/elle/on soit ait aille veuille
Que nous soyons ayons allions voulions
Que vous soyez ayez alliez vouliez
Qu'ils/elles soient aient aillent veuillent

 

Niektóre czasowniki mają też nieregularny temat w trybie subjonctif. Należą do nich:

  • faire (robić) -> fass-, np. que je fasse
  • pouvoir (móc) -> puiss-, np. que tu puisses
  • savoir (wiedzieć) -> sach-, np. qu'il sache

Istnieje też grupa czasowników, która ma inny temat w trybie subjonctif dla 1. i 2. os. liczby mnogiej (jak vouloir):

  • boire (pić) -> boiv- (je, tu, il/elle/on, ils/elles) oraz buv- (nous, vous)
  • devoir (musieć) -> doiv- (je, tu, il/elle/on, ils/elles) oraz dev- (nous, vous)
  • mourir (umierać) -> meur- (je, tu, il/elle/on, ils/elles) oraz mour- (nous, vous)
  • recevoir (otrzymać) -> reçoiv- (je, tu, il/elle/on, ils/elles) oraz recev- (nous, vous) 
  • venir (przychodzić) -> vienn- (je, tu, il/elle/on, ils/elles) oraz ven- (nous, vous)

 

Przykładowe rozwiązanie:

(Poniżej przedstawione są przykładowe zakończenia zdań. Każdy uczeń może ułożyć je w inny sposób. Poniższe rozwiązanie traktuj jako wzór, na podstawie którego stworzysz własną wypowiedź pisemną.)

 

  • Je suis content(e) que je réussisse l'épreuve de maths. 

Tłumaczenie: Jestem zadowolony/a, że zaliczyłem sprawdzian z matematyki.  

  • C'est bien qu'il fasse chaud et beau aujourd'hui.

Tłumaczenie: To dobrze, że jest dziś ciepło i ładnie. 

  • Je suis triste que mon chien soit malade.

Tłumaczenie: Jestem smutny/a, że mój pies choruje. 

  • Je suis désolé(e) que ma copine ait une jambe cassée.

Tłumaczenie: Przykro mi, że moja koleżanka ma złamaną nogę. 

  • C'est bizarre que nous nous souvenions des cauchemars et que nous oubliions les rêves agréables.

Tłumaczenie: To dziwne, że zapamiętujemy koszmary, a przyjemne sny zapominamy. 

Czy ta odpowiedź Ci pomogła?

3

Avatar autora

Agnieszka

Nauczycielka języka francuskiego

8657

Miłośniczka języków i muzyki francuskiej. W wolnym czasie śpiewam, czytam komiksy i ćwiczę parkour.